Show simple item record

dc.contributor.authorCorneliusson, Linn
dc.date.accessioned2022-01-18T10:15:13Z
dc.date.available2022-01-18T10:15:13Z
dc.date.issued2022-01-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/70375
dc.description.abstractDenna studie undersöker so-lärares erfarenheter av bedömning och betygsättning under den distans- och fjärrundervisning som kom med pandemin våren 2020. Studien utgår från en kvalitativ undersökning i form av informantintervjuer som gjorts både digitalt och personligen. Urvalet består av fem högstadielärare i de samhällsorienterade ämnena, som alla aktivt arbetat med undervisning på distans under pandemin. Studiens teoretiska perspektiv utgår från Åsa Hirsh syn på likvärdig bedömning och undersöker lärarnas erfarenhet av bedömning i relation till planering, undervisning samt avslutande bedömning av elevens kunskaper. Resultatet visar bland annat att lärare använder sig olika mycket av läroplanen vid planering av bedömningsmoment på distans. Delar av läroplanen har under distansundervisningen inte hamnat i fokus, och kunskapskraven har fått en mindre central roll än tidigare. Resultatet visar även att bristen på kontakt mellan elev och lärare i fjärrundervisning har en stor påverkan på det bedömningsunderlag som produceras. Utöver detta visar studiens resultat att möjligheten till bedömning har påverkats mycket eftersom lärare har använt sig av olika alternativa metoder för att reda ut problem som uppstått på vägen. Fjärrundervisningen har fört med sig möjligheten för lärare att ge digital feedback, vilket har gjort stora förändringar och skapat nya möjligheter för bedömning. Denna studie bidrar med erfarenheter och tankar från aktiva so-lärare och med hjälp av deras inblick skapas en bild av vad som har fungerat bra, vad som blivit problematiskt och vilka åtgärder som måste tas för att skapa en mer omfattande och anpassningsbar fjärrundervisningen i Sverige.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectCovid-19, bedömning, avsedd läroplan, undervisad läroplan, bedömd läroplan, fjärrundervisning, distansundervisning, betygsättning, grundskolansv
dc.titlePå annorlunda grunder - En studie om So- lärares erfarenheter av bedömning och betygsättning under fjärrundervisningsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record