• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

På annorlunda grunder - En studie om So- lärares erfarenheter av bedömning och betygsättning under fjärrundervisning

Sammanfattning
Denna studie undersöker so-lärares erfarenheter av bedömning och betygsättning under den distans- och fjärrundervisning som kom med pandemin våren 2020. Studien utgår från en kvalitativ undersökning i form av informantintervjuer som gjorts både digitalt och personligen. Urvalet består av fem högstadielärare i de samhällsorienterade ämnena, som alla aktivt arbetat med undervisning på distans under pandemin. Studiens teoretiska perspektiv utgår från Åsa Hirsh syn på likvärdig bedömning och undersöker lärarnas erfarenhet av bedömning i relation till planering, undervisning samt avslutande bedömning av elevens kunskaper. Resultatet visar bland annat att lärare använder sig olika mycket av läroplanen vid planering av bedömningsmoment på distans. Delar av läroplanen har under distansundervisningen inte hamnat i fokus, och kunskapskraven har fått en mindre central roll än tidigare. Resultatet visar även att bristen på kontakt mellan elev och lärare i fjärrundervisning har en stor påverkan på det bedömningsunderlag som produceras. Utöver detta visar studiens resultat att möjligheten till bedömning har påverkats mycket eftersom lärare har använt sig av olika alternativa metoder för att reda ut problem som uppstått på vägen. Fjärrundervisningen har fört med sig möjligheten för lärare att ge digital feedback, vilket har gjort stora förändringar och skapat nya möjligheter för bedömning. Denna studie bidrar med erfarenheter och tankar från aktiva so-lärare och med hjälp av deras inblick skapas en bild av vad som har fungerat bra, vad som blivit problematiskt och vilka åtgärder som måste tas för att skapa en mer omfattande och anpassningsbar fjärrundervisningen i Sverige.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/70375
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
gupea_2077_70375_1.pdf (549.6Kb)
Datum
2022-01-18
Författare
Corneliusson, Linn
Nyckelord
Covid-19, bedömning, avsedd läroplan, undervisad läroplan, bedömd läroplan, fjärrundervisning, distansundervisning, betygsättning, grundskolan
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV