Den digitala andrahandsmarknadens legala tomrum. Osäkerheten och komplikationerna kring försäljningen av begagnade datorspel.
Abstract
Syftet med denna uppsats är att göra en upphovsrättslig undersökning av andrahandsmarknaden för datorspel, hur den påverkas av det allt vanligare digitala formatet och om lagstiftaren behöver ingripa för att skydda denna marknad. Detta görs genom en undersökning av det nuvarande rättsliga läget kring andrahandsmarknaden för datorspel; en genomgång av de fördelar som finns med att ha en andrahandsmarknad för datorspel samt för digitala varor; och till sist en komparativ jämförelse mellan de alternativ som digitala distributionsplattformar för nuvarande erbjuder i förhållande till de fördelar som en andrahandsmarknad ger. Av vikt för denna undersökning är vad som i detta arbete kallas för försäljningsprincipen. Försäljningsprincipen betyder att en upphovsrättsinnehavare efter första försäljningen av ett exemplar inte längre har någon exklusiv förfoganderätt till exemplaret vilket ger möjligheten till en andrahandsmarknad. I detta arbete har en komparativ metod använts, mer specifikt en funktionell komparativ metod. Detta då denna hjälper jämföra just hur de två, distributionsplattformerna och en fri andrahandsmarknad, liknar varandra i vad de uppnår för funktion för konsumenterna. Då de finns för många plattformar för att kunna jämföra alla i denna uppsats har ett urval av tre; Steam, Epic Games Store och Good Old Games använts.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2022-01-28Author
Malmros, Isa
Keywords
Andrahandsmarknad
Digitala varor
Datorspel
EU
Försäljningsprincipen
Immaterialrättslig konsumtion
Series/Report no.
2022:79
Language
swe