• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Law / Juridiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Law / Juridiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den digitala andrahandsmarknadens legala tomrum. Osäkerheten och komplikationerna kring försäljningen av begagnade datorspel.

Abstract
Syftet med denna uppsats är att göra en upphovsrättslig undersökning av andrahandsmarknaden för datorspel, hur den påverkas av det allt vanligare digitala formatet och om lagstiftaren behöver ingripa för att skydda denna marknad. Detta görs genom en undersökning av det nuvarande rättsliga läget kring andrahandsmarknaden för datorspel; en genomgång av de fördelar som finns med att ha en andrahandsmarknad för datorspel samt för digitala varor; och till sist en komparativ jämförelse mellan de alternativ som digitala distributionsplattformar för nuvarande erbjuder i förhållande till de fördelar som en andrahandsmarknad ger. Av vikt för denna undersökning är vad som i detta arbete kallas för försäljningsprincipen. Försäljningsprincipen betyder att en upphovsrättsinnehavare efter första försäljningen av ett exemplar inte längre har någon exklusiv förfoganderätt till exemplaret vilket ger möjligheten till en andrahandsmarknad. I detta arbete har en komparativ metod använts, mer specifikt en funktionell komparativ metod. Detta då denna hjälper jämföra just hur de två, distributionsplattformerna och en fri andrahandsmarknad, liknar varandra i vad de uppnår för funktion för konsumenterna. Då de finns för många plattformar för att kunna jämföra alla i denna uppsats har ett urval av tre; Steam, Epic Games Store och Good Old Games använts.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/70492
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student Essay (408.5Kb)
Date
2022-01-28
Author
Malmros, Isa
Keywords
Andrahandsmarknad
Digitala varor
Datorspel
EU
Försäljningsprincipen
Immaterialrättslig konsumtion
Series/Report no.
2022:79
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV