• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

STÖDPEDAGOGENS YRKESUPPDRAG Villkor och förutsättningar

Abstract
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur yrkesverksamma stödpedagoger uppfattar yrkesuppdragets förutsättningar i arbetet med personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, inom daglig verksamhet och boende med särskilt service. Teori: Med stöd av den analytiska dualismen och etik inom omsorgen formas en bild av relationen mellan samhälle och individ i förhållande till tid. Studien problematiserar skillnaden mellan agent och struktur genom att undersöka interaktionen mellan officiellt yrkesuppdrag och den enskildes uppfattning i sitt yrkesutförande. Teorier om progressiv pedagogik och mellanmänskliga möten ligger till grund för analysen. Metod: Studien har utförts på sociala medier med hjälp av kvantitativa data genom en enkätundersökning med kvalitativa inslag i form av öppna frågor, samt litteraturstudier av tidigare forskning och teoretiska perspektiv. Resultat: Resultatet visar att stödpedagogens uppfattning om yrkesuppdraget inom LSS omsorgen varierar. Utförandet av stödpedagogens yrkesarbete är del i en struktur med politiska, ekonomiska och organisatoriska förutsättningar. Personalen efterfrågar stöd och incitament för kunskap och utveckling i utföra rabetet inom LSS-omsorgen. Yrkesuppdragets utformning förändras och reproduceras i ett samspel mellan förväntat uppdrag och verkligt yrkesutförande. Aim: The aim of this thesis is to investigate how the support educator perceives the conditions of the professional assignment in their work with people with neuropsychiatric disabilities, within daily activities and housing with special services. Theory: Based on analytical dualism and ethics in healthcare the analysis presents a picture of the relationship between society and the individual in relation to time. Theoretical perspectives and explanations of professional role in progression. Theories of progressive pedagogy and interpersonal encounters guide the study. Method: Studies and analysis use evidence-based knowledge, previous research and theoretical perspectives. Collection of quantitative data has been made in a survey with some qualitative elements. Results: Results show that the support educator's perception of the professional assignment varies in LSS care. The performance of the professional work of the support educator is depending on political, economic and structural conditions. In the work of LSS care the professionals demand incentives for knowledge and development. The outlines of the professional assignment are being changed and reproduced by interactions between expected mission and real profession.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/70496
Collections
  • Masteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_70496_1.pdf (1.070Mb)
Date
2022-01-31
Author
Bryneson, Kristina
Keywords
stödpedagog
LSS
daglig verksamhet
analytisk dualism
neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
etik inom omsorgen
support educator
daily activities
analytic dualism
neuropsychiatric disabilities
ethics in care
Series/Report no.
Master
HT21 IPS PDAU62
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV