Röntgensjuksköterskestudenters erfarenheter och upplevelser av lärande på verksamhetsförlagd utbildning.
Student Radiographers experience of learning in their clinical clerkship.
Sammanfattning
Bakgrund: Lärandemiljön på en röntgenavdelning är högteknologisk där patienterna undersöks och behandlas med begränsad undersökningstid samtidigt som personalen måste bjuda in patienten till att samtala, samarbeta och delta. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är en stor och viktig del i studenternas utbildning där den teoretiska kunskapen ska knytas samman med den praktiska och förbereda studenterna inför deras framtida yrke. Röntgensjuksköterskans arbete omfattar en rad olika komponenter; från kontroll och hantering av den tekniska utrustningen till omhändertagande av patienten vilket betyder att lärandemiljön på en röntgenavdelning skiljer sig från den somatiska lärandemiljön. I nuläget finns det inte mycket forskning kring lärandemiljön för röntgensjuksköterskestudenter på VFU men det finns en del forskning kring lärandemiljön för sjuksköterskestudenter. Syfte: Syftet med examensarbetet är att beskriva röntgensjuksköterskestudenters erfarenheter och
upplevelser av lärande på verksamhetsförlagd utbildning. Metod: Utifrån syftet valdes en
kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats. Sju röntgensjuksköterskestudenter från ett lärosäte i Sverige ingick i arbetet. Materialet analyserades utifrån den meningsbärande metoden, där koder, subkategorier och kategorier formulerades genom att identifiera meningsbärande enheter. Resultat: Analysen som utgick från meningsbärande enheter
resulterade i tre kategorier: Bemötandet från personalen, Den radiologiska miljön och Handledarens roll. Studenterna betonar vikten av att bli välkomnad av personalen under deras
VFU. Studenternas upplevelse av den radiologiska miljön beskrevs bland annat utifrån patientflödet, tekniken, hjälpmedel såsom metodböcker samt skillnader och likheter på stora respektive små röntgenkliniker. Det framkom även vilken viktig och stor del handledaren hade för studenternas lärande, trivsel samt för uppfylles av kursmål. Även viktigt att få tiden att sitta med handledaren och reflektera över dagen samt planera inför morgondagen. Slutsats: Att studenten får en bra erfarenhet och upplevelse på sin VFU är viktigt för lärandet. Resultatet av examensarbetet visar tre faktorer som påverkat studenternas lärande: bemötandet från personalen, den radiologiska miljön och handledarens roll. Den viktigaste faktorn var handledaren och dennes roll.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Background: The learning environment in a radiology department is high technological
where the patients are examined and treated with a limited time, and at the same time must the staff invite the patient to talk, collaborate and participate. Clinical internship is a
comprehensive and important part of the students' education where the theoretical knowledge must be linked to the practical and prepare the students for their future profession. The radiographer profession includes several components involving both control and handling the technical equipment and caring for the patient. That means that the learning environment within a radiology department differs from the somatic learning environment. Research on the learning environment for student radiographers at clinical internship is lacking, but there is some research on the learning environment for nursing students. Aim: The purpose of the present degree project is to describe learning during clinical internship from the perspective of student radiographers. Method: Based on the purpose, a qualitative content analysis with an inductive approach was chosen. Seven student radiographers ́ from a university in Sweden were included in the project. The material was analyzed based on the meaningful method where the author developed category and subcategory by identifying meaningful units. Results: The analysis which were based on the meaning units resulted in three categories: The treatment from the staff, The Radiological environment and The supervisor's role in learning. The students emphasize the importance of being welcomed by the staff during their clinical clerkship. The students' experience of the radiology environment was described, among other things, based on patient flow, technology, aids such as method books and differences and similarities at large and small radiology clinics. It also emerged what an important and large part the supervisor had for the students' learning, well-being and for fulfillment of course objectives. Also, important having the time to sit with the supervisor and reflect on the day and plan for tomorrow. Conclusion: That the student gets a good experience during his Clinical clerkship is of great importance for learning. The results of the degree project show three factors that have influenced the students learning: the treatment from the staff, the radiological environment and the supervisor's role in learning. The most important factor was the supervisor and his role.
Fil(er)
Datum
2022-02-09Författare
Taher Nezhad, Jwaneh
Nyckelord
Röntgen
student
lärandemiljö
VFU
handledning
Språk
swe