Visa enkel post

dc.contributor.authorAndersson, Sandra
dc.contributor.authorForssell, Emil
dc.date.accessioned2022-02-16T08:24:31Z
dc.date.available2022-02-16T08:24:31Z
dc.date.issued2022-02-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/70669
dc.description.abstractIT-branschens ständiga tillväxt och konstanta jakt på relevant spetskompetens, leder till ökande konkurrens mellan arbetsgivare. Hög personalomsättning blir den oundvikliga effekten för arbetsgivare som misslyckas att erbjuda sin personal en arbetsplats värd att stanna på. Denna kvalitativa intervjustudie undersöker begreppet medarbetarskap. Studien syftar till att ta reda på hur medarbetare inom IT ser på medarbetarskap och dess påverkan på viljan att stanna eller att inte stanna i en organisation. Detta mynnar sedan ut i en diskussion kring hur företag kan förbättra det strategiska arbetet med employer branding för att behålla personal i organisationen. Resultaten av studien analyseras med befintliga modeller inom ämnet och belyser hur de sociala aspekterna på arbetsplatsen spelar en avgörande roll för medarbetarens vilja att stanna på arbetsplatsen. Störst påverkan har samspelet kollegor emellan, men också det mellan chefer och medarbetare. Möjligheter till frihet under ansvar, lyhördhet för den anställdes åsikter och känslan av att det egna arbetet bidrar till att skapa värde och tjänar ett syfte, har också identifierats som avgörande faktorer för en ökad vilja att stanna på arbetsplatsen. Inom medarbetarskap beskrivs också hur ledaransvar ska fördelas mellan ledare och medarbetare. Studiens resultat visa att det tycks finnas en vilja att ta ansvar och initiativ men inte att ha en uttalad ledarskapsroll.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagement & organisationsv
dc.relation.ispartofseries20:34sv
dc.subjectMedarbetarskapsv
dc.subjectmedarbetaresv
dc.subjectmanagementsv
dc.subjectledarskapsv
dc.subjectEmployer Brandingsv
dc.subjectEVPsv
dc.titleMedarbetarskap inom IT-branschen. En undersökning om hur medarbetarskap upplevs av anställda och påverkar deras vilja att stanna i ett företagsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post