dc.contributor.author | Dahlhöjd, Linda | |
dc.date.accessioned | 2022-02-27T18:59:37Z | |
dc.date.available | 2022-02-27T18:59:37Z | |
dc.date.issued | 2022-02-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/70833 | |
dc.description.abstract | Syfte: I denna studie har syftet varit att undersöka hur skolgången skrivs fram för
elever med Statens institutionsstyrelse (SiS) som huvudman, och således
befinner sig i en särskild skolform. För att lyckas med att undersöka detta
behöver följande frågor arbetas vidare med:
1. Vad skrivs fram kring i lagtext och policydokument för SiS som
huvudman för en särskild skolform?
2. Vad framkommer från och om ungdomen själv kopplat till skola i den
samlade dokumentationen som finns att tillgå?
3. I vilken strukturell kontext befinner sig en SiS-placerad ungdom
avseende skola?
Teori: Faircloughs (1992, 1995) kritiska diskursanalys har använts som både teoretisk
bakgrund och metod för denna studie.
Metod: Producerad empiri har tolkats med hjälp av kritisk diskursanalys (CDA) med
fokus på den diskursiva och sociala praktiken, och med inslag av både
diskursiva och icke-diskursiva förhållanden. Studien har utförts under
vårterminen 2018 på ett statligt ungdomshem i SiS regi.
Resultat: Det finns en tydlighet i både lagtext och policytexter rörande barn som har sin
skolgång med Statens institutionsstyrelse som huvudman. Det finns en
samverkansskyldighet mellan berörda myndigheter, men i studien
uppmärksammas svårigheter att fullfölja detta i praktiken när flera diskurser
möts och ska samverka kring skolgång. De elever vars skoldokumentation
studerats i denna studie skrivs i dokumentation mer fram som ”placerade
ungdomar” än som potentiella skolelever. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magister | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT18-2910-259-SPP610 | sv |
dc.subject | diskursanalys | sv |
dc.subject | särskild skolform | sv |
dc.subject | samhällsvård | sv |
dc.subject | SiS | sv |
dc.title | SKOLA I LÅSTA FORMER - En diskursanalys på ett statligt ungdomshem | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |