Show simple item record

dc.contributor.authorDahlhöjd, Linda
dc.date.accessioned2022-02-27T18:59:37Z
dc.date.available2022-02-27T18:59:37Z
dc.date.issued2022-02-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/70833
dc.description.abstractSyfte: I denna studie har syftet varit att undersöka hur skolgången skrivs fram för elever med Statens institutionsstyrelse (SiS) som huvudman, och således befinner sig i en särskild skolform. För att lyckas med att undersöka detta behöver följande frågor arbetas vidare med: 1. Vad skrivs fram kring i lagtext och policydokument för SiS som huvudman för en särskild skolform? 2. Vad framkommer från och om ungdomen själv kopplat till skola i den samlade dokumentationen som finns att tillgå? 3. I vilken strukturell kontext befinner sig en SiS-placerad ungdom avseende skola? Teori: Faircloughs (1992, 1995) kritiska diskursanalys har använts som både teoretisk bakgrund och metod för denna studie. Metod: Producerad empiri har tolkats med hjälp av kritisk diskursanalys (CDA) med fokus på den diskursiva och sociala praktiken, och med inslag av både diskursiva och icke-diskursiva förhållanden. Studien har utförts under vårterminen 2018 på ett statligt ungdomshem i SiS regi. Resultat: Det finns en tydlighet i både lagtext och policytexter rörande barn som har sin skolgång med Statens institutionsstyrelse som huvudman. Det finns en samverkansskyldighet mellan berörda myndigheter, men i studien uppmärksammas svårigheter att fullfölja detta i praktiken när flera diskurser möts och ska samverka kring skolgång. De elever vars skoldokumentation studerats i denna studie skrivs i dokumentation mer fram som ”placerade ungdomar” än som potentiella skolelever.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesVT18-2910-259-SPP610sv
dc.subjectdiskursanalyssv
dc.subjectsärskild skolformsv
dc.subjectsamhällsvårdsv
dc.subjectSiSsv
dc.titleSKOLA I LÅSTA FORMER - En diskursanalys på ett statligt ungdomshemsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record