SKOLA I LÅSTA FORMER - En diskursanalys på ett statligt ungdomshem
Abstract
Syfte: I denna studie har syftet varit att undersöka hur skolgången skrivs fram för
elever med Statens institutionsstyrelse (SiS) som huvudman, och således
befinner sig i en särskild skolform. För att lyckas med att undersöka detta
behöver följande frågor arbetas vidare med:
1. Vad skrivs fram kring i lagtext och policydokument för SiS som
huvudman för en särskild skolform?
2. Vad framkommer från och om ungdomen själv kopplat till skola i den
samlade dokumentationen som finns att tillgå?
3. I vilken strukturell kontext befinner sig en SiS-placerad ungdom
avseende skola?
Teori: Faircloughs (1992, 1995) kritiska diskursanalys har använts som både teoretisk
bakgrund och metod för denna studie.
Metod: Producerad empiri har tolkats med hjälp av kritisk diskursanalys (CDA) med
fokus på den diskursiva och sociala praktiken, och med inslag av både
diskursiva och icke-diskursiva förhållanden. Studien har utförts under
vårterminen 2018 på ett statligt ungdomshem i SiS regi.
Resultat: Det finns en tydlighet i både lagtext och policytexter rörande barn som har sin
skolgång med Statens institutionsstyrelse som huvudman. Det finns en
samverkansskyldighet mellan berörda myndigheter, men i studien
uppmärksammas svårigheter att fullfölja detta i praktiken när flera diskurser
möts och ska samverka kring skolgång. De elever vars skoldokumentation
studerats i denna studie skrivs i dokumentation mer fram som ”placerade
ungdomar” än som potentiella skolelever.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2022-02-27Author
Dahlhöjd, Linda
Keywords
diskursanalys
särskild skolform
samhällsvård
SiS
Series/Report no.
Magister
VT18-2910-259-SPP610
Language
swe