• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att skapa relationer och öka motivation till lärandet hos elever i matematik respektive fysik-ämne

Sammanfattning
Denna text är skriven i syftet att se utifrån undersökning hur lärarna jobbar med relationsskapande och motivation till matematik respektive fysikämnena. Vi tycker båda att relationer och motivationen till lärandet är en av de största viktigaste uppdragen lärare har och som behöver ha kompetens inom. Därför ville vi undersöka hur vi kan jobba i framtiden med relationsskapande och motivation. Initialt utfördes en litteraturstudie över tidigare forskning varas teorier senare användes för att jämföra med våra resultat. Därför gjordes en empirisk kvalitativ studie genom att samla data via intervjuer och observationer. Subjektiva intervjusvar och tolkningar jämfördes sedan med de observationer som gjordes. Vi fokuserade på̊ lärare in matematik respektive fysik. Utifrån intervjusvar och observationer fann vi ett flertal faktorer som påverkar relationen mellan lärare och elev och följaktligen elevens motivation inom både matematik samt fysikämnet. Till dess hör bland annat klassrumsklimat, lyhördhet, förtroende och respekt. Dessutom redovisas flera motivationsfaktorer relevanta för båda läroämnena. Dessa rör relationen i sig mellan lärare och elever, anpassning av undervisning, tydliga instruktioner, att koppla ämnet till verkligheten, olika arbetsformer och bra respons. Både resultaten och den valda metoden diskuteras och slutligen dras slutsatser för hur en lärare kan bygga upp en bra relation med sina elever för att öka deras studiemotivation.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/70872
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
Fil(er)
Alakkoud och Abo Amad.pdf (535.6Kb)
Datum
2022-03-04
Författare
Alakkoud, Raghad
Abo Ahmad, Hadiah
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV