Att skapa relationer och öka motivation till lärandet hos elever i matematik respektive fysik-ämne
Sammanfattning
Denna text är skriven i syftet att se utifrån undersökning hur lärarna jobbar med relationsskapande
och motivation till matematik respektive fysikämnena. Vi tycker båda att relationer och
motivationen till lärandet är en av de största viktigaste uppdragen lärare har och som behöver ha
kompetens inom. Därför ville vi undersöka hur vi kan jobba i framtiden med relationsskapande
och motivation.
Initialt utfördes en litteraturstudie över tidigare forskning varas teorier senare användes för att
jämföra med våra resultat. Därför gjordes en empirisk kvalitativ studie genom att samla data via
intervjuer och observationer. Subjektiva intervjusvar och tolkningar jämfördes sedan med de
observationer som gjordes. Vi fokuserade på̊ lärare in matematik respektive fysik.
Utifrån intervjusvar och observationer fann vi ett flertal faktorer som påverkar relationen mellan
lärare och elev och följaktligen elevens motivation inom både matematik samt fysikämnet. Till
dess hör bland annat klassrumsklimat, lyhördhet, förtroende och respekt. Dessutom redovisas flera
motivationsfaktorer relevanta för båda läroämnena. Dessa rör relationen i sig mellan lärare och
elever, anpassning av undervisning, tydliga instruktioner, att koppla ämnet till verkligheten, olika
arbetsformer och bra respons.
Både resultaten och den valda metoden diskuteras och slutligen dras slutsatser för hur en lärare
kan bygga upp en bra relation med sina elever för att öka deras studiemotivation.
Examinationsnivå
Student essay
Datum
2022-03-04Författare
Alakkoud, Raghad
Abo Ahmad, Hadiah
Språk
swe