• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogisk interaktion och deltagande – som ett pedagogiskt verktyg under den fria leken på fritidshemmet.

Sammanfattning
Studien syftar till att fördjupa kunskap om hur pedagogisk interaktion och deltagande påverkar elevers deltagande, lärande och utveckling under den fria leken. Studien grundar sig på ett dilemma som uppmärksammats av oss i takt med vår utbildning. Pedagogiska förhållningssätt redogörs utifrån pedagogisk interaktion och deltagande under den fria leken. Studien fördjupas kring hur interaktion och deltagande från pedagoger hämmar eller främjar elevernas deltagande och förutsättningar att utmanas och utvecklas i den fria lekens kontext. Studien utgår från etnografisk studie där öppna observationer kombinerades med en digital enkät. Observationerna genomfördes på ett fritidshem som omfattade två avdelningar. Den fria leken visar sig vara en komplicerad aktivitet att definiera, såväl från verksamma pedagoger och litteratur. Resultatet av studien lyfter hur pedagoger inom fritidshemmets verksamhet upplever den fria leken olika. Det finns blandade åsikter kring hur man som pedagog ska förhålla sig till den fria leken och vilka förhållningssätt som ska tillämpas. Pedagogisk interaktion och deltagande har olika betydelse beroende på vems perspektiv man ser till. Deltagarna i studien upplever den fria leken olika. Det finns blandade åsikter om hur man som pedagog ska förhålla sig till den fria leken och vilket syfte den bidrar med. Några pedagoger ser den fria leken som en tid där eleverna på egen hand, obehindrat av vuxna, ska ta ansvar över sitt lärande. Samtidigt motsätter sig resterande pedagoger och lyfter hur den fria leken skapar möjligheter och tillfällen för eleven att utmanas.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/70997
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
Fil(er)
6Färdig Guldbrand Rydell Uppsats.pdf (1.339Mb)
Datum
2022-03-15
Författare
Guldbrand, Emma
Rydell, Rebecca
Nyckelord
Pedagogisk interaktion, deltagande, närvaro, engagemang och intresse
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV