dc.contributor.author | Lindgren, Emma | |
dc.contributor.author | Ternevi, Catrin | |
dc.date.accessioned | 2022-03-15T15:11:26Z | |
dc.date.available | 2022-03-15T15:11:26Z | |
dc.date.issued | 2022-03-15 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/70998 | |
dc.description.abstract | “Det är ju det jag älskar med fritidshemmen! Vi är grymma på det, det är ett förhållningssätt vi har” är en intervjustudie som fokuserar sig på hur ett relationsskapande arbete kan leda till att samtliga elever känner gemenskap och tillhörighet till gruppen.
Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem arbetar med sociala relationer för att inkludera alla elever i verksamheten genom följande frågeställningar:
Hur resonerar lärare i fritidshem kring sitt uppdrag att skapa och upprätthålla goda sociala relationer?
Vilka möjligheter och hinder uttrycks av lärarna i deras arbete att inkludera alla elever i fritidshemmets verksamhet?
Teoretisk utgångspunkt för studien är socialkonstruktionismen vilken utgör en grund för de tolkningar och den förståelse som gjorts av studiens empiriska material. Insamlingen av data gjordes med semistrukturerade intervjuer med sex lärare i fritidshem inom samma kommun. Intervjuerna pekar på att samtliga respondenter finner en inkluderande miljö som en förutsättning för undervisning och att detta kräver goda relationer. Det framkommer även att strukturen i organisationen utgör både hinder och möjligheter i lärarnas uppdrag kring detta. Resultatet, med sammanhängande analys, av studien leder oss in på en diskussion gällande ett gemensamt sammanhang som ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv ses som nödvändigt för en helhetssyn på verksamheten. Vidare diskuteras hur ett relationsskapande arbete sammanlänkas med hinder och möjligheter i verksamheten. Avslutningsvis lyfts vad detta får för konsekvenser för den pedagogiska praktiken samt tankar och idéer kring fortsatta studier inom området. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Lärare i fritidshem, inkludering, relationsskapande, sociala relationer, fritidshem | en_US |
dc.title | ”Det är ju det jag älskar med fritidshemmen! Vi är grymma på det, det är ett förhållningssätt vi har” En intervjustudie med sex lärare om deras arbete med sociala relationer och inkludering i fritidshemmet | en_US |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |