• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det är ju det jag älskar med fritidshemmen! Vi är grymma på det, det är ett förhållningssätt vi har” En intervjustudie med sex lärare om deras arbete med sociala relationer och inkludering i fritidshemmet

Sammanfattning
“Det är ju det jag älskar med fritidshemmen! Vi är grymma på det, det är ett förhållningssätt vi har” är en intervjustudie som fokuserar sig på hur ett relationsskapande arbete kan leda till att samtliga elever känner gemenskap och tillhörighet till gruppen. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem arbetar med sociala relationer för att inkludera alla elever i verksamheten genom följande frågeställningar:  Hur resonerar lärare i fritidshem kring sitt uppdrag att skapa och upprätthålla goda sociala relationer?  Vilka möjligheter och hinder uttrycks av lärarna i deras arbete att inkludera alla elever i fritidshemmets verksamhet? Teoretisk utgångspunkt för studien är socialkonstruktionismen vilken utgör en grund för de tolkningar och den förståelse som gjorts av studiens empiriska material. Insamlingen av data gjordes med semistrukturerade intervjuer med sex lärare i fritidshem inom samma kommun. Intervjuerna pekar på att samtliga respondenter finner en inkluderande miljö som en förutsättning för undervisning och att detta kräver goda relationer. Det framkommer även att strukturen i organisationen utgör både hinder och möjligheter i lärarnas uppdrag kring detta. Resultatet, med sammanhängande analys, av studien leder oss in på en diskussion gällande ett gemensamt sammanhang som ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv ses som nödvändigt för en helhetssyn på verksamheten. Vidare diskuteras hur ett relationsskapande arbete sammanlänkas med hinder och möjligheter i verksamheten. Avslutningsvis lyfts vad detta får för konsekvenser för den pedagogiska praktiken samt tankar och idéer kring fortsatta studier inom området.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/70998
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
Fil(er)
7Färdig Lindgren Ternevi Uppsats.pdf (1.039Mb)
Datum
2022-03-15
Författare
Lindgren, Emma
Ternevi, Catrin
Nyckelord
Lärare i fritidshem, inkludering, relationsskapande, sociala relationer, fritidshem
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV