• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den digitala leken! En observationsstudie av digital lek i fritidshemmet med fokus på inne- och uteslutning

Abstract
Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om hur inne-och uteslutning sker i digital lek, vilket observerats i fritidsverksamheten. Frågeställningarna var: “Hur kommunicerar eleverna med varandra i digital lek”?, “På vilket sätt sker inneslutande och uteslutande i digital lek”?, samt “Vad karakteriserar elevers allianser i digital lek”? Examensarbetet har haft Corsaros (1979) tillträdesstrategier som utgångspunkt i analysen, men har också inspirerats av Blidings (2004) studie om inne- och uteslutning, samt Dahls (2011) studier om allianser i lek. Denna studie utfördes på två fritidshem med ett begränsat antal elever utifrån kvalitativ metod med etnografisk ansats som inspiration. Det empiriska materialet bestod av observationer, fältanteckningar och ljudupptagningar. Resultatet visade att elevernas kommunikation i digital lek till stor del var icke-verbal och visuell. Många som deltog tillsammans i digital lek, umgicks vanligtvis inte i analog lek utan allianser skapades utifrån ett gemensamt digitalt lekintresse och/eller digital kunskap. Betydelsefullt var också vilken tillträdesstrategi eleven använde för att beviljas inträde till alliansen/kamratkulturen. Studiens resultat visar att eleverna innesluter och utesluter varandra utifrån digital kunskap och inte bara efter personligt tyckande. I diskussionen framgick att den digitala leken bör integreras i verksamheten som ett kommunikationsverktyg för att stödja elever som annars kan ha svårt att få tillträde till allianser på grund av sociala, verbala eller fysiska svårigheter. Det märktes också att den digitala leken utgör en stor del av elevernas samtida och framtida kultur. Det finns behov av ytterligare forskning kring sociala interaktioner inom digital lek i fritidshem.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/71003
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
13Färdig Curtis Höines Uppsats.pdf (1.291Mb)
Date
2022-03-15
Author
Curtis, Matilda
Höines, Arild
Keywords
Digital lek, inneslutning, uteslutning, relationsarbete, sociala svårigheter, gruppkonstellationer, socialisation, kamratkulturer, tillträdesstrategier, kommunikation
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV