• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Relationsarbete Är arbetet med relationer i fritidshem hotat?

Sammanfattning
Vårt syfte med studien har varit att undersöka om de förändringar som skett över tid i fritidshemmet påverkar arbetet med relationer och om detta utgör ett hinder i det arbetet. Vi använde oss av kvalitativa metoder och semistrukturerade intervjuer med sju lärare i fritidshem och nio elever. Intervjuerna genomfördes på två olika skolor. En skola i storstadsmiljö och en på landsort. Empirin har analyserats utifrån en tematisk modell med ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. I studien med lärare identifierade vi tre teman: gruppstorlek, miljö och ledningens ansvar. I resultatet kunde vi utläsa att dessa tre olika teman påverkar förutsättningarna för lärare och elever i verksamheten. Vårt resultat av elevintervjuerna synliggör tre teman: kompisar, lekmiljö och relation till vuxen. Eftersom det finns begränsad forskning utifrån barns perspektiv har vi utgått från detta för att ge barnen en röst. I analysdelen har vi använt oss av barnperspektivet för att kunna tolka resultatet, utifrån barnens bästa. Studien visar att eleverna har fungerande kamratrelationer, att de vuxna är snälla och hjälpsamma och att utomhusmiljön är tillfredsställande och stimulerar till olika lekar. Våra slutsatser är att eleverna känner sig nöjda utifrån de frågeställningarna som finns representerade i empirin. Lärarna som vi intervjuat, anser att förutsättningarna på fritidshemmet måste förbättras för att inte bli ett hinder i relationsarbetet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/71004
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
Fil(er)
14Färdig Hilmersson o Hurtig uppsats.pdf (582.3Kb)
Datum
2022-03-15
Författare
Hilmersson, Therese
Hurtig, Jeanette
Nyckelord
Fritidshem, relationer, lek, socialkonstruktivism, barnperspektiv, barns perspektiv, ledning, miljö
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV