Drama i fritidshem En enkätstudie om dramapedagogikens plats i fritidshemmet
Abstract
Syftet med denna studie är att kartlägga i hur stor utsträckning man använder drama i
fritidshemmet. Med ett sociokulturellt perspektiv, där drama ses som ett verktyg för lärande,
undersöks hur personal i fritidshemmet upplever drama som estetisk lärprocess.
Studien lyfter vad som står i läroplanen och Skolverkets lärportal om drama och estetiska
lärprocesser för att förtydliga, utifrån de få skrivningar som finns, vad som bör vara integrerat
i fritidshemmets verksamhet.
Empiri samlas genom en enkätstudie med 31 deltagare där frågor med både öppna och givna
svarsalternativ om hur man arbetar med drama i sitt fritidshem. Resultatet av enkätstudien
analyseras med hjälp av begrepp som radikal estetik samt Lindströms fyrfältsmodell av olika
aspekter av lärande om, i, genom och med.
Studien visar att drama används relativt sällan i fritidshemmet och att deltagarna i studien ser
kompetensbrist och bristande engagemang från personal som bidragande hinder. De exempel
deltagare ger på hur de arbetar visar att de använder sig av drama som både mål och medel.
Studien identifierar också hur majoriteten deltagare anser att drama bidrar till att utveckla
elevgruppens sociala relationsarbete i fritidshemmet samt de olika förmågor som lyfts i
läroplanens fjärde kapitel om fritidshemmet.
Slutsatsen är att drama fungerar mycket väl med fritidshemmets uppdrag, och att det kan
beskrivas som en variationsrik estetisk uttrycksform, men att fritidshemmet fortsatt är en
outforskad arena för dramapedagogik.
Degree
Student essay
Collections
Date
2022-03-16Author
Thorén, Cecilia
Mårtensson, Ann-Marie
Keywords
Fritidshem, drama, dramapedagogik, estetisk uttrycksform, estetisk lärprocess
Language
swe