• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Drama i fritidshem En enkätstudie om dramapedagogikens plats i fritidshemmet

Sammanfattning
Syftet med denna studie är att kartlägga i hur stor utsträckning man använder drama i fritidshemmet. Med ett sociokulturellt perspektiv, där drama ses som ett verktyg för lärande, undersöks hur personal i fritidshemmet upplever drama som estetisk lärprocess. Studien lyfter vad som står i läroplanen och Skolverkets lärportal om drama och estetiska lärprocesser för att förtydliga, utifrån de få skrivningar som finns, vad som bör vara integrerat i fritidshemmets verksamhet. Empiri samlas genom en enkätstudie med 31 deltagare där frågor med både öppna och givna svarsalternativ om hur man arbetar med drama i sitt fritidshem. Resultatet av enkätstudien analyseras med hjälp av begrepp som radikal estetik samt Lindströms fyrfältsmodell av olika aspekter av lärande om, i, genom och med. Studien visar att drama används relativt sällan i fritidshemmet och att deltagarna i studien ser kompetensbrist och bristande engagemang från personal som bidragande hinder. De exempel deltagare ger på hur de arbetar visar att de använder sig av drama som både mål och medel. Studien identifierar också hur majoriteten deltagare anser att drama bidrar till att utveckla elevgruppens sociala relationsarbete i fritidshemmet samt de olika förmågor som lyfts i läroplanens fjärde kapitel om fritidshemmet. Slutsatsen är att drama fungerar mycket väl med fritidshemmets uppdrag, och att det kan beskrivas som en variationsrik estetisk uttrycksform, men att fritidshemmet fortsatt är en outforskad arena för dramapedagogik.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/71006
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
Fil(er)
Examensarbete Vt-20 Cecilia Thorén och Ann-Marie Mårtensson.pdf (1.236Mb)
Datum
2022-03-16
Författare
Thorén, Cecilia
Mårtensson, Ann-Marie
Nyckelord
Fritidshem, drama, dramapedagogik, estetisk uttrycksform, estetisk lärprocess
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV