Show simple item record

dc.contributor.authorTusach, Andreu
dc.contributor.authorJakobsson, David
dc.date.accessioned2022-03-16T08:29:36Z
dc.date.available2022-03-16T08:29:36Z
dc.date.issued2022-03-16
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71008
dc.description.abstractDenna litteraturstudie berör samverkan mellan den obligatoriska grundskolan och fritidshemmet. Med hjälp av 11 forskningspublikationer försöker vi redogöra hur samverkan mellan den obligatoriska grundskolan och fritidshemmet beskrivs, hur den kan se ut och vilka ramfaktorer som kan ha betydelse för samverkan. De teoretiska perspektiv som används är socialkonstruktivism och ramfaktorteori. Dessa teoretiska angreppssätt lämpar sig bra för att försöka förstå samverkan. Socialkonstruktivism fokuserar på hur kunskap och uppfattningar uppkommer till följd av sociala handlingar, interaktioner och konstruktioner. Ramfaktorteori kan förklara hur olika ramfaktorer ger förutsättningar för samverkan och den undervisning som ska bedrivas men också hur sociala konstruktioner som ramar, normer och regler kan ha betydelse för samverkan. Den belyser också vikten av organisation och hur verksamheter struktureras. Studien visar att synen på samverkan kan skilja beroende på olika uppfattningar om varandras yrken och verksamheter men också vilken yrkesbakgrund och yrkesutbildning som finns. Det framträder också en bild av att fritidshemmet har en underordnad position i förhållande till den obligatoriska grundskolan i den dagliga verksamheten men också på systemnivå. Samverkan mellan den obligatoriska grundskolan och fritidshemmet kan ske genom ett kompletterande uppdrag där personal bidrar med yrkeskompetens men också med kompetens utifrån egna intressen. Ett vanligt mönster är att fritidshemmet kompletterar den obligatoriska grundskolans kunskap- och ämnesinnehåll med sociala kunskaper och praktiska moment. Samverkan kan möjliggöra halvklassundervisning i skolan samt skapa en helhetssyn på elevens dag i skola och fritidshem. Samverkan kan också leda till trygghet, säkerhet och en lättad arbetsbörda för personalen. Ramfaktorer har också betydelse, viktiga aspekter är organisation och strukturering av verksamheten samt hur personalen och rektorer samarbetar.en_US
dc.language.isosween_US
dc.titleSamverkan mellan fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan En litteraturstudieen_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record