Samverkan mellan fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan En litteraturstudie
Abstract
Denna litteraturstudie berör samverkan mellan den obligatoriska grundskolan och
fritidshemmet. Med hjälp av 11 forskningspublikationer försöker vi redogöra hur samverkan
mellan den obligatoriska grundskolan och fritidshemmet beskrivs, hur den kan se ut och vilka
ramfaktorer som kan ha betydelse för samverkan. De teoretiska perspektiv som används är
socialkonstruktivism och ramfaktorteori. Dessa teoretiska angreppssätt lämpar sig bra för att
försöka förstå samverkan. Socialkonstruktivism fokuserar på hur kunskap och uppfattningar
uppkommer till följd av sociala handlingar, interaktioner och konstruktioner. Ramfaktorteori
kan förklara hur olika ramfaktorer ger förutsättningar för samverkan och den undervisning som
ska bedrivas men också hur sociala konstruktioner som ramar, normer och regler kan ha
betydelse för samverkan. Den belyser också vikten av organisation och hur verksamheter
struktureras.
Studien visar att synen på samverkan kan skilja beroende på olika uppfattningar om varandras
yrken och verksamheter men också vilken yrkesbakgrund och yrkesutbildning som finns. Det
framträder också en bild av att fritidshemmet har en underordnad position i förhållande till den
obligatoriska grundskolan i den dagliga verksamheten men också på systemnivå. Samverkan
mellan den obligatoriska grundskolan och fritidshemmet kan ske genom ett kompletterande
uppdrag där personal bidrar med yrkeskompetens men också med kompetens utifrån egna
intressen. Ett vanligt mönster är att fritidshemmet kompletterar den obligatoriska grundskolans
kunskap- och ämnesinnehåll med sociala kunskaper och praktiska moment. Samverkan kan
möjliggöra halvklassundervisning i skolan samt skapa en helhetssyn på elevens dag i skola och
fritidshem. Samverkan kan också leda till trygghet, säkerhet och en lättad arbetsbörda för
personalen. Ramfaktorer har också betydelse, viktiga aspekter är organisation och strukturering
av verksamheten samt hur personalen och rektorer samarbetar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2022-03-16Author
Tusach, Andreu
Jakobsson, David
Language
swe