“På Youtube finns allt.” En enkätstudie rörande mellanstadieelevers användning av plattformen Youtube i den medialiserade barndomen
Abstract
I detta examensarbete har vi valt att utforska hur barns användande av plattformen Youtube har
för betydelse i några mellanstadieelevers vardagsliv. Vi intresserade oss mer specifikt för hur
dessa erfarenheter eleverna har av användningen kan relateras till sociala arenor i fritidshem och
skola. Studien utgår från ett barndomssociologiskt perspektiv för att undersöka fenomenet ur ett
barns perspektiv. De frågeställningar som examensarbetet grundar sig i är “Vilka erfarenheter av
Youtube uppger eleverna att de har?”, “Hur beskriver eleverna att de får använda sig utav
Youtube under skol- och fritidstid?” samt “Hur relaterar mellanstadieeleverna sina erfarenheter
av plattformen till sina kamratkulturer under skol- och fritidstid?”.
Examensarbetets empiri har samlats in med hjälp av den kvantitativa metoden webbenkät, som
innehöll både fasta och öppna svarsalternativ. Enkäten genomfördes enskilt under skoltid och
totalt deltog 78st mellanstadieelever i Västra Götaland. Vår empiri med fasta svarsalternativ
presenterades med hjälp av diagram, samt analyserades de öppna frågorna utifrån en kvalitativ
tematisk analys för att på så sätt belysa beteenden och samband.
Resultatet visar att Youtube har en betydande roll i barnens samtid. De uttrycker starka känslor
kring ämnet och beskrev olika sätt plattformen tar sig plats i skolan samt fritidshemmet. I
diskussionskapitlet beskriver vi hur plattformen ytterligare skulle kunna användas under
elevernas tid i skolan och på fritidshemmet. Utifrån resultatet diskuterar vi även hur vi har sett att
elevernas användande av plattformen yttrar sig i deras vardagsliv och kamratkulturer under skoloch
fritidstid.
Description of project
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2022-03-16Author
Svensson, Emelie
Thyberg, Isabella
Keywords
YouTube, Barndom, Sociala medier, Barns perspektiv, Barndomssociologi, Identitetsskapande, Medialisering, Digitalisering, Fritidshem
Language
swe