• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“På Youtube finns allt.” En enkätstudie rörande mellanstadieelevers användning av plattformen Youtube i den medialiserade barndomen

Sammanfattning
I detta examensarbete har vi valt att utforska hur barns användande av plattformen Youtube har för betydelse i några mellanstadieelevers vardagsliv. Vi intresserade oss mer specifikt för hur dessa erfarenheter eleverna har av användningen kan relateras till sociala arenor i fritidshem och skola. Studien utgår från ett barndomssociologiskt perspektiv för att undersöka fenomenet ur ett barns perspektiv. De frågeställningar som examensarbetet grundar sig i är “Vilka erfarenheter av Youtube uppger eleverna att de har?”, “Hur beskriver eleverna att de får använda sig utav Youtube under skol- och fritidstid?” samt “Hur relaterar mellanstadieeleverna sina erfarenheter av plattformen till sina kamratkulturer under skol- och fritidstid?”. Examensarbetets empiri har samlats in med hjälp av den kvantitativa metoden webbenkät, som innehöll både fasta och öppna svarsalternativ. Enkäten genomfördes enskilt under skoltid och totalt deltog 78st mellanstadieelever i Västra Götaland. Vår empiri med fasta svarsalternativ presenterades med hjälp av diagram, samt analyserades de öppna frågorna utifrån en kvalitativ tematisk analys för att på så sätt belysa beteenden och samband. Resultatet visar att Youtube har en betydande roll i barnens samtid. De uttrycker starka känslor kring ämnet och beskrev olika sätt plattformen tar sig plats i skolan samt fritidshemmet. I diskussionskapitlet beskriver vi hur plattformen ytterligare skulle kunna användas under elevernas tid i skolan och på fritidshemmet. Utifrån resultatet diskuterar vi även hur vi har sett att elevernas användande av plattformen yttrar sig i deras vardagsliv och kamratkulturer under skoloch fritidstid.
Beskrivning av projektet
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/71011
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
Fil(er)
Thyberg & Svensson (final).pdf (1.141Mb)
Datum
2022-03-16
Författare
Svensson, Emelie
Thyberg, Isabella
Nyckelord
YouTube, Barndom, Sociala medier, Barns perspektiv, Barndomssociologi, Identitetsskapande, Medialisering, Digitalisering, Fritidshem
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV