Kvalitet i fritidshemmets undervisning En kritisk diskursanalys av lärare i fritidshems uttalanden om kvalitet
Abstract
Fritidshemmet spelar en central roll i barns tillvaro. Granskningar av fritidshem visar dock att kvaliteten på den undervisning som erbjuds i verksamheterna är bristande samt att fritidshemmets uppdrag ej uppfylls. Syftet med studien är att undersöka hur verksamma lärare i fritidshem arbetar med undervisningens kvalitet. Detta görs genom intervjuer med sju lärare i fritidshem för att besvara studiens frågeställningar. Studiens frågeställningar är Hur talar lärare i fritidshem om deras arbete med kvalitet i undervisningen?, Hur talar lärare i fritidshem om att de i sin anställning ges förutsättningar till att arbeta med kvalitet i undervisningens? samt Vilka faktorer talar lärare i fritidshem om som kan påverka deras arbete med kvalitet i undervisningen?. Den teoretiska utgångspunkten för studien är policy enactment teorin. Det empiriska materialet analyserades genom en kritisk diskursanalys för att belysa mönster i hur lärare i fritidshem talar om hur de arbetar med undervisningens kvalitet. Resultatet visar att det råder skiljaktigheter mellan hur lärare i fritidshem talar om begreppet kvalitet och hur det beskrivs i fritidshemmets styrdokument.
Degree
Student essay
Collections
Date
2022-03-16Author
Ljung, Louise
Karlsson, Mikaela
Keywords
Systematiskt kvalitetsarbete, kvalitet, fritidshem, policy enactment, kritisk diskursanalys
Language
swe