Show simple item record

dc.contributor.authorLjung, Louise
dc.contributor.authorKarlsson, Mikaela
dc.date.accessioned2022-03-16T08:45:11Z
dc.date.available2022-03-16T08:45:11Z
dc.date.issued2022-03-16
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71013
dc.description.abstractFritidshemmet spelar en central roll i barns tillvaro. Granskningar av fritidshem visar dock att kvaliteten på den undervisning som erbjuds i verksamheterna är bristande samt att fritidshemmets uppdrag ej uppfylls. Syftet med studien är att undersöka hur verksamma lärare i fritidshem arbetar med undervisningens kvalitet. Detta görs genom intervjuer med sju lärare i fritidshem för att besvara studiens frågeställningar. Studiens frågeställningar är Hur talar lärare i fritidshem om deras arbete med kvalitet i undervisningen?, Hur talar lärare i fritidshem om att de i sin anställning ges förutsättningar till att arbeta med kvalitet i undervisningens? samt Vilka faktorer talar lärare i fritidshem om som kan påverka deras arbete med kvalitet i undervisningen?. Den teoretiska utgångspunkten för studien är policy enactment teorin. Det empiriska materialet analyserades genom en kritisk diskursanalys för att belysa mönster i hur lärare i fritidshem talar om hur de arbetar med undervisningens kvalitet. Resultatet visar att det råder skiljaktigheter mellan hur lärare i fritidshem talar om begreppet kvalitet och hur det beskrivs i fritidshemmets styrdokument.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectSystematiskt kvalitetsarbete, kvalitet, fritidshem, policy enactment, kritisk diskursanalysen_US
dc.titleKvalitet i fritidshemmets undervisning En kritisk diskursanalys av lärare i fritidshems uttalanden om kvaliteten_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record