dc.contributor.author | Ljung, Louise | |
dc.contributor.author | Karlsson, Mikaela | |
dc.date.accessioned | 2022-03-16T08:45:11Z | |
dc.date.available | 2022-03-16T08:45:11Z | |
dc.date.issued | 2022-03-16 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71013 | |
dc.description.abstract | Fritidshemmet spelar en central roll i barns tillvaro. Granskningar av fritidshem visar dock att kvaliteten på den undervisning som erbjuds i verksamheterna är bristande samt att fritidshemmets uppdrag ej uppfylls. Syftet med studien är att undersöka hur verksamma lärare i fritidshem arbetar med undervisningens kvalitet. Detta görs genom intervjuer med sju lärare i fritidshem för att besvara studiens frågeställningar. Studiens frågeställningar är Hur talar lärare i fritidshem om deras arbete med kvalitet i undervisningen?, Hur talar lärare i fritidshem om att de i sin anställning ges förutsättningar till att arbeta med kvalitet i undervisningens? samt Vilka faktorer talar lärare i fritidshem om som kan påverka deras arbete med kvalitet i undervisningen?. Den teoretiska utgångspunkten för studien är policy enactment teorin. Det empiriska materialet analyserades genom en kritisk diskursanalys för att belysa mönster i hur lärare i fritidshem talar om hur de arbetar med undervisningens kvalitet. Resultatet visar att det råder skiljaktigheter mellan hur lärare i fritidshem talar om begreppet kvalitet och hur det beskrivs i fritidshemmets styrdokument. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Systematiskt kvalitetsarbete, kvalitet, fritidshem, policy enactment, kritisk diskursanalys | en_US |
dc.title | Kvalitet i fritidshemmets undervisning En kritisk diskursanalys av lärare i fritidshems uttalanden om kvalitet | en_US |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |