• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ELEVENS HÄLSA I FOKUS - En fokusgruppsstudie av konflikt, otydlighet och horisontell osäkerhet kring implementeringen av ett elevhälsoprojekt

Sammanfattning
Syfte: Att identifiera utmaningar med implementeringen av projektet Elevens hälsa i fokus, samt att utifrån detta fördjupa förståelsen av utmaningar med implementering av policy via projekt i offentlig sektor. Teori: Studiens två teoretiska perspektiv utgörs av Matlands (1995) teori om konflikt och otydlighet vid implementering av policy och Jensens et al. (2017) teori om horisontell osäkerhet i projekts interaktionsmiljö, vilka kombineras i studiens analysmodell. Metod: Studiens empiri samlades in via nio fokusgruppsintervjuer med deltagare från yrkesgrupper inom elevhälsan, folkhälsan och IT-organisationerna i kommunerna i Västra Götalandsregionen. Resultat: Genom att studera de teoretiska aspekterna kring konflikt, otydlighet och horisontella osäkerheter har en rad olika utmaningar med implementeringen identifierats. En utmaning är att det upplevs existera en kamp mellan huvudmännens uppdrag, alltså kommunens kontra regionens uppdrag. Vidare, är det så att små kommuner inte kommer gynnas på samma sätt av enkäter och databas som stora kommuner, och att vissa kommuner inte kan bidra i implementering. En ytterligare utmaning är att projektet dragit ut på tiden vilket tillsammans med bland annat bristfällig kommunikation skapat utbredd otydlighet kring implementeringen. Särskilt stor är otydligheten vad gäller IT-medarbetarna, vilka inte involverats trots sin viktiga roll i implementeringen. Studien har identifierat utbredda ömsesidiga beroenden mellan kommunerna och projektet samt regionen, och vid applicering av Jensens et al. (2017) teori har studien visat att horisontell osäkerhet inte bara uppstår i ett beroende av de horisontella aktörer som bidra till projekt, utan även i ett beroende av horisontella aktörer vilka inte kan bidra med det projektet är i behov av. Sammanfattningsvis, har vi genom att komplettera Jensens et al. (2017) teori om horisontella osäkerhet med Matlands (1995) teori om konflikt och otydlighet bidragit med ett förslag på hur utmaningar med implementering av policy via projekt kan förstås på ett mer djupgående vis.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/71045
Samlingar
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
Fil(er)
Chau Nguyen Felicia - ELEVENS HÄLSA I FOKUS.pdf (510.0Kb)
Datum
2022-03-16
Författare
Chau Nguyen, Felicia
Adolfsson, Lisa
Nyckelord
Offentlig förvaltning
Elevhälsa
Projekt
Implementering
Policy
Konflikt
Otydlighet
Horisontell osäkerhet
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV