Show simple item record

dc.contributor.authorKrok, Sofia
dc.contributor.authorNordin, Felix
dc.date.accessioned2022-03-17T08:26:49Z
dc.date.available2022-03-17T08:26:49Z
dc.date.issued2022-03-17
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71047
dc.description.abstractIdén om en skola för alla är ett specialpedagogiskt synsätt som under flera decennier har förespråkat hur skolgången ska vara och det är ur denna idé som begreppet inkludering har vuxit fram. De aktiviteter som fritidshemmet, till skillnad från skolan, särskilt kan erbjuda skapar rika möjligheter till att främja inkludering. Vi har därför valt att utreda hur personalen i fritidshemmet arbetar med specialpedagogik och då särskilt inkludering. För att utreda denna fråga har vi intervjuat personal vid flera fritidshem. Vi har särskilt analyserat respondenternas svar utifrån didaktisk, rumslig och social inkludering. Våra resultat visar att personalen i fritidshemmen planerar för en inkluderande miljö och väljer ett inkluderande arbetssätt för att kunna möjliggöra alla elevers delaktighet. Vår övergripande slutsats är att fritidshemmen bedriver verksamheter där eleverna får möjlighet att vara tillgängliga utifrån alla tre aspekter ovan. Studiens resultat visar även att specialpedagogiska förhållningssätt går att finna i personalens val av didaktiska tillvägagångssätt. Resultaten visar flera exempel där det kompensatoriska perspektivet är rådande bland personalen och deras förhållningssätt i mötet med eleven, medan det relationella perspektivet framkommer mer när personalen pratar om sin verksamhet. Ur detta drar vi slutsatsen att personalen teoretiskt beskriver verksamheten och sättet att strukturera vardagen utifrån det relationella perspektivet, medan de i praktiken gör didaktiska val i mötet med eleven utifrån det kompensatoriska perspektivet. För att slutligen påstå att det finns ett fritidshem för alla elever behöver vi fortsatt reflektera över vårt förhållningssätt och hur vi skapar möjlighet till fortsatt arbete med fritidshemmets mål utifrån det som fritidshemmet faktiskt är bäst på, nämligen sociala relationer, grupporienterat arbetssätt och att erbjuda en meningsfull fritid för alla de som deltar i fritidshemmet verksamhet.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectspecialpedagogik, inkludering, fritidshem, sociokulturell teori, olikheter, kompensatoriskt-, relationellt-, dilemmaperspektivet, tillgängliga lärmiljöer.en_US
dc.titleEtt fritidshem för alla. En kvalitativ studie om inkluderade verksamhet i fritidshemmet, i en specialpedagogisk kontexten_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record