• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett fritidshem för alla. En kvalitativ studie om inkluderade verksamhet i fritidshemmet, i en specialpedagogisk kontext

Sammanfattning
Idén om en skola för alla är ett specialpedagogiskt synsätt som under flera decennier har förespråkat hur skolgången ska vara och det är ur denna idé som begreppet inkludering har vuxit fram. De aktiviteter som fritidshemmet, till skillnad från skolan, särskilt kan erbjuda skapar rika möjligheter till att främja inkludering. Vi har därför valt att utreda hur personalen i fritidshemmet arbetar med specialpedagogik och då särskilt inkludering. För att utreda denna fråga har vi intervjuat personal vid flera fritidshem. Vi har särskilt analyserat respondenternas svar utifrån didaktisk, rumslig och social inkludering. Våra resultat visar att personalen i fritidshemmen planerar för en inkluderande miljö och väljer ett inkluderande arbetssätt för att kunna möjliggöra alla elevers delaktighet. Vår övergripande slutsats är att fritidshemmen bedriver verksamheter där eleverna får möjlighet att vara tillgängliga utifrån alla tre aspekter ovan. Studiens resultat visar även att specialpedagogiska förhållningssätt går att finna i personalens val av didaktiska tillvägagångssätt. Resultaten visar flera exempel där det kompensatoriska perspektivet är rådande bland personalen och deras förhållningssätt i mötet med eleven, medan det relationella perspektivet framkommer mer när personalen pratar om sin verksamhet. Ur detta drar vi slutsatsen att personalen teoretiskt beskriver verksamheten och sättet att strukturera vardagen utifrån det relationella perspektivet, medan de i praktiken gör didaktiska val i mötet med eleven utifrån det kompensatoriska perspektivet. För att slutligen påstå att det finns ett fritidshem för alla elever behöver vi fortsatt reflektera över vårt förhållningssätt och hur vi skapar möjlighet till fortsatt arbete med fritidshemmets mål utifrån det som fritidshemmet faktiskt är bäst på, nämligen sociala relationer, grupporienterat arbetssätt och att erbjuda en meningsfull fritid för alla de som deltar i fritidshemmet verksamhet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/71047
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
Fil(er)
Färdig uppsats Krok o Nordin.pdf (763.1Kb)
Datum
2022-03-17
Författare
Krok, Sofia
Nordin, Felix
Nyckelord
specialpedagogik, inkludering, fritidshem, sociokulturell teori, olikheter, kompensatoriskt-, relationellt-, dilemmaperspektivet, tillgängliga lärmiljöer.
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV