• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitala verktyg för arbete i skolan. En kvalitativ tematisk textanalys av Skolverkets digitaliseringspublikationer om digitala verktyg på fritidshemmet

Sammanfattning
Digitala verktyg har kommit att användas i barns och ungas olika aktiviteter i skolan, och är numera något som står i centrum i skolutvecklingen, sedan regeringens digitaliseringsstrategi lanserades 2017. Denna studie har syftat till att genom en kvalitativ tematisk textanalys undersöka och analysera vad Skolverkets digitaliseringspublikationer säger om digitala verktyg i skolan och om digitala verktyg på fritidshemmet. Vår problemformulering har handlat om hur Skolverket ansåg att digitala verktyg ska användas i skolan, samt hur Skolverket såg på barnens lärande genom användandet av digitala verktyg. Studiens utgångspunkt var det teknikdeterministiska perspektivet och det socialdeterministiska perspektivet, som hjälpte oss att förstå och analysera insamlad empiri genom kvalitativ tematisk textanalys. Resultatet har visat på att Skolverket anser att fritidshemmet och skolan ska arbeta gemensamt mot samma digitaliseringsmål vilka var: kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande och kommunikation och lärande. Samt att de såg stor potential i det multimodala lärandet, kompensatoriska lärandet samt förstärkning av lärandet som tidigare skett utan hjälp av digitala verktyg.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/71048
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
Fil(er)
Färdig uppsats Jovanov o Yuxin Qi.pdf (698.5Kb)
Datum
2022-03-17
Författare
Jovanov, Filip
Qi, Sofi Yuxin
Nyckelord
digitala verktyg, digital kompetens, fritidshem, digitalisering,
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV