Visa enkel post

dc.contributor.authorJovanov, Filip
dc.contributor.authorQi, Sofi Yuxin
dc.date.accessioned2022-03-17T08:57:58Z
dc.date.available2022-03-17T08:57:58Z
dc.date.issued2022-03-17
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71048
dc.description.abstractDigitala verktyg har kommit att användas i barns och ungas olika aktiviteter i skolan, och är numera något som står i centrum i skolutvecklingen, sedan regeringens digitaliseringsstrategi lanserades 2017. Denna studie har syftat till att genom en kvalitativ tematisk textanalys undersöka och analysera vad Skolverkets digitaliseringspublikationer säger om digitala verktyg i skolan och om digitala verktyg på fritidshemmet. Vår problemformulering har handlat om hur Skolverket ansåg att digitala verktyg ska användas i skolan, samt hur Skolverket såg på barnens lärande genom användandet av digitala verktyg. Studiens utgångspunkt var det teknikdeterministiska perspektivet och det socialdeterministiska perspektivet, som hjälpte oss att förstå och analysera insamlad empiri genom kvalitativ tematisk textanalys. Resultatet har visat på att Skolverket anser att fritidshemmet och skolan ska arbeta gemensamt mot samma digitaliseringsmål vilka var: kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande och kommunikation och lärande. Samt att de såg stor potential i det multimodala lärandet, kompensatoriska lärandet samt förstärkning av lärandet som tidigare skett utan hjälp av digitala verktyg.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectdigitala verktyg, digital kompetens, fritidshem, digitalisering,en_US
dc.titleDigitala verktyg för arbete i skolan. En kvalitativ tematisk textanalys av Skolverkets digitaliseringspublikationer om digitala verktyg på fritidshemmeten_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post