Sociala medier i fritidshemmet. Lyssna på eleverna och förbered dem för framtiden!
Abstract
Denna kvantitativa studie åskådliggör bristen på undervisning kring säkert användande av sociala medier i fritidshemmet i en tid då elevers intresse för sociala medier växer varje dag. Syftet med studien är att undersöka personalen på fritidshemmens kunskaper om sociala medier och uppfattningar om att undervisa kring det. Som metod användes en kvantitativ enkät. För att tolka resultatet av undersökningen användes sedan det Vygotskijs sociokulturella perspektiv, Erving Goffmans dramaturgiska perspektiv och Marc Prenskys begrepp digital natives och digital immigrants.
Undersökningens huvudsakliga resultat visar att personalen anser att lärarutbildningen och arbetsplatserna inte förbereder dem tillräckligt för att undervisa kring ansvarsfull kommunikation i digitala sammanhang. En konsekvens av det blir enligt vårt teoretiska ramverk, att lärarna inte väljer att undervisa om det i fritidshemmets verksamhet då de inte vill blotta en okunnig sida av sin yrkesroll. Trots att Skolverket lyfter aspekter av sociala medier i läroplanen för att förbereda eleverna inför framtiden, visar vår undersökning att sociala medier inte får tillräckligt med utrymme i fritidshemmets verksamhet.
Degree
Student essay
Collections
Date
2022-03-17Author
Sjöstedt, Marcus
Jawhar, Salem
Keywords
Fritidshem,
Personal
Sociala medier
Language
swe