Visa enkel post

dc.contributor.authorSjöstedt, Marcus
dc.contributor.authorJawhar, Salem
dc.date.accessioned2022-03-17T12:44:57Z
dc.date.available2022-03-17T12:44:57Z
dc.date.issued2022-03-17
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71051
dc.description.abstractDenna kvantitativa studie åskådliggör bristen på undervisning kring säkert användande av sociala medier i fritidshemmet i en tid då elevers intresse för sociala medier växer varje dag. Syftet med studien är att undersöka personalen på fritidshemmens kunskaper om sociala medier och uppfattningar om att undervisa kring det. Som metod användes en kvantitativ enkät. För att tolka resultatet av undersökningen användes sedan det Vygotskijs sociokulturella perspektiv, Erving Goffmans dramaturgiska perspektiv och Marc Prenskys begrepp digital natives och digital immigrants. Undersökningens huvudsakliga resultat visar att personalen anser att lärarutbildningen och arbetsplatserna inte förbereder dem tillräckligt för att undervisa kring ansvarsfull kommunikation i digitala sammanhang. En konsekvens av det blir enligt vårt teoretiska ramverk, att lärarna inte väljer att undervisa om det i fritidshemmets verksamhet då de inte vill blotta en okunnig sida av sin yrkesroll. Trots att Skolverket lyfter aspekter av sociala medier i läroplanen för att förbereda eleverna inför framtiden, visar vår undersökning att sociala medier inte får tillräckligt med utrymme i fritidshemmets verksamhet.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectFritidshem,en_US
dc.subjectPersonalen_US
dc.subjectSociala medieren_US
dc.titleSociala medier i fritidshemmet. Lyssna på eleverna och förbered dem för framtiden!en_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post