Personalens betydelse i fritidshemmet. Utbildnings- och erfarenhetsbakgrunder hos personal i fritidshem i relation till fritidshemmets kvalitet och uppdrag
Sammanfattning
Syftet med studien var att undersöka hur personal i fritidshem uppfattar olika utbildning- och
erfarenhetsbakgrunder i förhållande till fritidshemmets uppdrag och kvalitet. Frågor som
studien fokuserar på rör vilka förutsättningar fritidspersonal uppfattar att de behöver för att
skapa en fritidsverksamhet med god kvalitet samt hur personalen upplever att deras olika
kompetenser och erfarenheter tas tillvara på i fritidshemmet. Teorianknytningen knöts an till
tre teoretiska begrepp som kunde kopplas samman till resultatet, begreppen var profession,
semiprofession och professionsidentitet. Tematiska och halvstrukturerade intervjuer utgjorde
metoden. Informanterna i studien bestod av fritidspersonal med olika utbildnings- och
erfarenhetsbakgrunder.
Resultatet visar att vissa skillnader uppfattas finnas bland personalen i fritidshemmet utifrån
deras utbildnings- och erfarenhetsbakgrund. Idag råder brist på utbildade lärare i fritidshem
vilket inte kommer förändras över en natt, därför förstärker resultatet vikten av att ta tillvara
på all verksam personal, utbildad som outbildad. Bättre förutsättningar, gemensamma mål och
en samsyn är några aspekter som informanterna upplever som viktiga för att höja
fritidshemmets kvalitet. Huvudmannens ansvar, engagemang och kunskap om fritidshemmet
är ytterligare en viktig del som informanterna uppfattar är betydelsefull tillsammans med en
gemensam helhetssyn för ökad kvalitet, ett lustfyllt lärande och ett förtydligande kring
personal i fritidshemmet och dess uppdrag.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Datum
2022-03-17Författare
Dennerbro Fattah, Anna
Holmgren, Anna
Nyckelord
Utbildningsbakgrund
kvalitet
likvärdighet
erfarenhet
fritidshemmets uppdrag
yrkesroll
profession
semiprofession
professionsidentitet
Språk
swe