dc.contributor.author | Gustavsson, Molly | |
dc.contributor.author | Borbély, Cecilia | |
dc.date.accessioned | 2022-03-17T15:58:25Z | |
dc.date.available | 2022-03-17T15:58:25Z | |
dc.date.issued | 2022-03-17 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71058 | |
dc.description.abstract | I detta examensarbete undersöks hur lärare som arbetar i fritidshem ser på konflikthantering
och deras erfarenheter och kunskaper om konflikthantering. Examensarbetets
frågeställningar är: Vilka kunskaper har lärare om konflikthantering och hur har dessa
erhållits?, Hur talar lärare om deras arbete med konflikthantering? och Vilka
utmaningar och möjligheter ser lärare med konflikthantering?. Den socialkonstruktivistiska
teorin ligger till grund för vår teoretiska utgångspunkt för att skapa
en förståelse för hur lärare talar om utmaningar och möjligheter med konflikthantering på
fritidshemmet. Vi använder oss även av två specialpedagogiska perspektiv som det relationella
perspektivet samt ett kategoriskt/kompensatoriskt perspektiv kopplat till lärares synsätt och
arbetssätt när det kommer till konflikthantering på fritidshemmet.
Denna studie utgår från en kvalitativ ansats och empiri har samlats in via semistrukturerade
intervjuer med sex olika lärare från fyra olika skolor i Västra Götaland och Hallands län.
Empirin analyseras utifrån en tematisk analys för att lyfta fram det som uppkommer i våra
intervjuer.
Resultatet som presenteras i studien visar att lärare ser på konflikthantering på olika sätt
och att detta påverkar lärares arbete och att det kollegiala lärandet är av betydelse för att
kunna uppnå ett gemensamt arbetssätt kopplat till konflikthantering. Studien visar även att
lärare använder sig av olika metoder för att hantera konflikter men att det endast är de
informanter som har den senaste utbildningen som har begrepp för dessa. Resultatet visar
även på vikten av beprövad erfarenhet när det kommer till konflikthantering och att
samtliga informanter ansåg att det var för stora elevgrupper för att kunna arbeta
konfliktförebyggande på fritidshemmet. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Konflikter | en_US |
dc.subject | konflikthantering | en_US |
dc.subject | fritidshem | en_US |
dc.subject | sociala relationer | en_US |
dc.subject | makt | en_US |
dc.title | “För bråk blir det ju alltid”. En kvalitativ intervjustudie om lärares synsätt på och arbetet med konflikthantering i fritidshemmet. | en_US |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |