Barns inflytande och delaktighet. En studie om hur fritidslärare arbetar med barns inflytande och delaktighet
Sammanfattning
Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka hur fritidslärare talar om sitt arbete med inflytande och delaktighet och vilka betydelsefulla faktorer som spelar in i möjliggörandet. Frågeställningarna som vi utgått från är: Hur beskriver fritidslärare att de arbetar med barns inflytande och delaktighet och vilka faktorer har betydelse för att möjliggöra barns inflytande och delaktighet. För att öka förståelsen kring hur lärarna arbetar med inflytande och delaktighet utifrån givna förutsättningar användes semistrukturerade intervjuer. Resultatet som vi fick fram skildrar komplexiteten som finns i fritidshemsmiljön och att det kan vara svårt att få till ett arbete som är likvärdigt för alla barn i att utveckla förmåga att utöva inflytande och delaktighet. Vi har använt oss av teorin symbolisk interaktionism och det relationella perspektivet som syftar till att se att vi alla är en del av ett sammanhang där vi påverkas av varandras val och beteenden och förståelse för varandra.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Datum
2022-03-17Författare
Paluka, Nina
Helmerson, Linnea
Nyckelord
relationella perspektivet
symbolisk interaktionism,
fritidshemmets miljö,
social kompetens,
stora barngrupper,
delaktighet
Inflytande
Språk
swe