Fritidshemmet som en tvångstidsverksamhet? En kvalitativ studie om barns berättelser om fritid.
Abstract
Examensarbetets syfte är att studera hur barn dels talar om fritid och dels talar om fritidshemmet
som plats och tidrum. En central tankegång i denna uppsats är att diskursen skapar möjliga eller
omöjliga handlingar, omslutna av styrning och maktförhållanden.
För att uppnå syftet med denna uppsats vill vi besvara följande frågeställningar:
• Hur talar barn om fritid?
• Hur talar barn om fritidshemmet som plats och tidrum?
Vi har genom fem intervjuer med sammanlagt tio barn besvarat ovanstående syfte och
frågeställningar och problematiserat fritidshemmet som tidrum i vad vi tolkar det som, en
tvångtidsverksamhet. I val av metod, teori och analys har vi valt att utgå från Foucaults
diskursbegrepp, detta med inspiration från Laclau och Mouffe i analysdelen.
I studien har vi kommit fram till att barnen talar om fritid utifrån fritid som frihetlighet, fritid
som tid för aktivitet(er) och fritid som “inte vardag”. Fritidsdiskursen skapar här möjligheter
att prata om fritid utifrån dessa perspektiv. I studien har vi också kommit fram till att barn talar
om fritidshemmet som plats och tidrum som fritidshemmet i relation till fri( )tid och
fritidshemmet i relation till hemmet. Då som villkorad, aktivitets- och regelstyrd.
Fritidshemsdiskursen är här mer likriktad i (o)möjliga sätt att (inte) tala om fritidshemmet.
Sammanfattningsvis vill vi undersöka vad som är möjligt att uttrycka och inte inom ramen av
(fritidshems)diskursen.
Degree
Student essay
Collections
Date
2022-03-17Author
Fransson, Helene
Berger, Elina
Keywords
Fritidshemmet
fritid
styrning
tidrum
diskurs
Language
swe