Fritidshemmet som en plattform för ett interkulturellt förhållningssätt - En kvalitativ studie om hur personal i fritidshem talar om nyanlända och flerspråkiga elevers språk i verksamheten.
Abstract
Idag är det vanligt på fritidshemmen att det finns flera elever med ett annat modersmål än
svenska. Vilket gör att det blir viktigt som personal att arbeta på ett sätt som möter elevernas
behov och hjälper dem att få utrymme för sin identitet. Det blir viktigt att synliggöra
elevernas olika bakgrund och se olika språk som tillgångar i undervisningen.
Syftet med vår studie är att undersöka hur personal i fritidshem talar om hur de använder
nyanlända och flerspråkiga elevers språk i verksamheten.
Vi har gjort en kvalitativ studie där vi har intervjuat sex personal på fritidshemmet på två
olika skolor. I resultatet beskrivs tre diskurser. Diskurserna behandlar olika syn som
personalen har på nyanlända och flerspråkiga elevers språk. Diskurserna tar upp en enspråkig
norm i samhället, en dubbelt enspråkig norm där man separerar sina olika språk och ett
interkulturellt arbetssätt där undervisningen grundar sig i elevernas bakgrund och intressen. I
vår studie ställer vi diskurserna i relation till fritidshemmets läroplan.
Degree
Student essay
Collections
Date
2022-03-21Author
Bin Ismail, Danial
Sahib, Daniel
Keywords
transspråkande
interkulturellt
fritidshem
flerspråkighet
diskurs
Language
swe