dc.contributor.author | Bin Ismail, Danial | |
dc.contributor.author | Sahib, Daniel | |
dc.date.accessioned | 2022-03-21T09:19:56Z | |
dc.date.available | 2022-03-21T09:19:56Z | |
dc.date.issued | 2022-03-21 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71073 | |
dc.description.abstract | Idag är det vanligt på fritidshemmen att det finns flera elever med ett annat modersmål än
svenska. Vilket gör att det blir viktigt som personal att arbeta på ett sätt som möter elevernas
behov och hjälper dem att få utrymme för sin identitet. Det blir viktigt att synliggöra
elevernas olika bakgrund och se olika språk som tillgångar i undervisningen.
Syftet med vår studie är att undersöka hur personal i fritidshem talar om hur de använder
nyanlända och flerspråkiga elevers språk i verksamheten.
Vi har gjort en kvalitativ studie där vi har intervjuat sex personal på fritidshemmet på två
olika skolor. I resultatet beskrivs tre diskurser. Diskurserna behandlar olika syn som
personalen har på nyanlända och flerspråkiga elevers språk. Diskurserna tar upp en enspråkig
norm i samhället, en dubbelt enspråkig norm där man separerar sina olika språk och ett
interkulturellt arbetssätt där undervisningen grundar sig i elevernas bakgrund och intressen. I
vår studie ställer vi diskurserna i relation till fritidshemmets läroplan. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | transspråkande | en_US |
dc.subject | interkulturellt | en_US |
dc.subject | fritidshem | en_US |
dc.subject | flerspråkighet | en_US |
dc.subject | diskurs | en_US |
dc.title | Fritidshemmet som en plattform för ett interkulturellt förhållningssätt - En kvalitativ studie om hur personal i fritidshem talar om nyanlända och flerspråkiga elevers språk i verksamheten. | en_US |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |