Show simple item record

dc.contributor.authorBin Ismail, Danial
dc.contributor.authorSahib, Daniel
dc.date.accessioned2022-03-21T09:19:56Z
dc.date.available2022-03-21T09:19:56Z
dc.date.issued2022-03-21
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71073
dc.description.abstractIdag är det vanligt på fritidshemmen att det finns flera elever med ett annat modersmål än svenska. Vilket gör att det blir viktigt som personal att arbeta på ett sätt som möter elevernas behov och hjälper dem att få utrymme för sin identitet. Det blir viktigt att synliggöra elevernas olika bakgrund och se olika språk som tillgångar i undervisningen. Syftet med vår studie är att undersöka hur personal i fritidshem talar om hur de använder nyanlända och flerspråkiga elevers språk i verksamheten. Vi har gjort en kvalitativ studie där vi har intervjuat sex personal på fritidshemmet på två olika skolor. I resultatet beskrivs tre diskurser. Diskurserna behandlar olika syn som personalen har på nyanlända och flerspråkiga elevers språk. Diskurserna tar upp en enspråkig norm i samhället, en dubbelt enspråkig norm där man separerar sina olika språk och ett interkulturellt arbetssätt där undervisningen grundar sig i elevernas bakgrund och intressen. I vår studie ställer vi diskurserna i relation till fritidshemmets läroplan.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjecttransspråkandeen_US
dc.subjectinterkulturellten_US
dc.subjectfritidshemen_US
dc.subjectflerspråkigheten_US
dc.subjectdiskursen_US
dc.titleFritidshemmet som en plattform för ett interkulturellt förhållningssätt - En kvalitativ studie om hur personal i fritidshem talar om nyanlända och flerspråkiga elevers språk i verksamheten.en_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record