Planeringstid. En fenomenografisk studie om grundlärares i fritidshems uppfattningar av planeringstid.
Abstract
Tidigare forskning visar att lärare inom fritidshem inte ges tillräckliga förutsättningar i form
av planeringstid för att bedriva en fritidshemsverksamhet av god kvalitet utifrån vad skollagen
och styrdokumentens efterfrågar. Syftet med denna studie är att undersöka grundlärare inom
fritidshems uppfattningar av planeringstid där följande frågor avses att besvaras:
● Vilka uppfattningar har grundlärare i fritidshem av innehållet som ska göras under
deras planeringstid?
● Vilka uppfattningar har grundlärare i fritidshem om hur de arbetar med innehållet
under sin planeringstid?
● Vilka utmaningar och möjligheter ser dessa lärare med sin planeringstid?
Studien utgår från en fenomenografisk ansats där kvalitativa mailintervjuer besvarats av sex
fritidslärare. Samtliga fritidslärare har genomfört den senaste utbildningen för grundlärare
inom fritidshem.
Resultatet visar bland annat uppfattningar om att planeringstiden många gånger inte räcker till
och att fritidslärare därför inte kan arbeta enligt de krav och skyldigheter som både skollag
och styrdokument uttrycker. Samtidigt visar studiens resultat att det finns skolor där
fritidslärare uppfattar att de får tillräckligt med planeringstid och därför kan utföra alla de
uppgifter som ingår i uppdraget. Studiens resultat präglas av uppfattningar som placerar
fritidslärare i två olika läger där några av dem haft tur och hamnat på en skola där uppdraget
förstås medan andra haft mindre tur och hamnat på en skola där förutsättningarna för att
kunna arbeta professionellt är betydligt sämre. Helhetsbilden som förmedlas är att det inte
råder någon likvärdighet och det är upp till fritidsläraren själv att söka sig till de “rätta”
fritidshemmen om hen vill kunna utföra ett arbete som går i linje med yrkets krav och
skyldigheter.
Degree
Student essay
Collections
Date
2022-03-22Author
Johnsson, Idah
Johansson, Lena
Keywords
Fritidshemsverksamhet
grundlärare med inriktning mot fritidshem
fritidslärare
planeringstid
Language
swe