dc.contributor.author | Kalkali, Abbas | |
dc.date.accessioned | 2022-03-22T13:25:02Z | |
dc.date.available | 2022-03-22T13:25:02Z | |
dc.date.issued | 2022-03-22 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71094 | |
dc.description.abstract | Syfte med detta arbete är att jämföra två läroböcker i arabiska för åk 4, en som är publicerad i
Jordanien “Lugatuna l-arabiytu” Vårt arabiska språk och en som är publicerad i Sverige
”Al-arabiya lugati“ mitt språk är arabiska. Arbetet avser att analysera och jämföra innehållet
mellan några texter i dessa läroböcker med avseende på hur väl de följer de svenska
styrdokumenten i åk 4-6. Jag vill svara på detta dels genom läroboksanalys och dels genom
intervjuer med lärarna.
Jag har valt att använda mig av kvalitativa intervjuer med sju modersmålslärare i arabiska.
Resultatet visade att de båda läroböckerna som jag frågade om, den ena producerad i
Jordanien och den andra i Sverige innehåller reflektioner kring kultur, identitet, språk och
tradition. Dock skiljer sig enligt lärarna den Jordanska boken mycket i jämförelse med den
Svenska beträffande värdegrund och texter. Den Jordanska boken har ideologiska aspekter,
religion, diskriminering av kön och politisk propaganda i sitt innehåll, vilket gör att den inte
passar ihop med de svenska styrdokumenten. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Arabiska språk, kultur och identitet, Modersmålsundervisning, läromedel, läroböcker | en_US |
dc.title | Läromedel i arabiska som modersmål - En studie av två skolböcker i ämnet i årskurs 4-6 ur lärarperspektiv | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of sociology and work science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |