Visa enkel post

dc.contributor.authorKalkali, Abbas
dc.date.accessioned2022-03-22T13:25:02Z
dc.date.available2022-03-22T13:25:02Z
dc.date.issued2022-03-22
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71094
dc.description.abstractSyfte med detta arbete är att jämföra två läroböcker i arabiska för åk 4, en som är publicerad i Jordanien “Lugatuna l-arabiytu” Vårt arabiska språk och en som är publicerad i Sverige ”Al-arabiya lugati“ mitt språk är arabiska. Arbetet avser att analysera och jämföra innehållet mellan några texter i dessa läroböcker med avseende på hur väl de följer de svenska styrdokumenten i åk 4-6. Jag vill svara på detta dels genom läroboksanalys och dels genom intervjuer med lärarna. Jag har valt att använda mig av kvalitativa intervjuer med sju modersmålslärare i arabiska. Resultatet visade att de båda läroböckerna som jag frågade om, den ena producerad i Jordanien och den andra i Sverige innehåller reflektioner kring kultur, identitet, språk och tradition. Dock skiljer sig enligt lärarna den Jordanska boken mycket i jämförelse med den Svenska beträffande värdegrund och texter. Den Jordanska boken har ideologiska aspekter, religion, diskriminering av kön och politisk propaganda i sitt innehåll, vilket gör att den inte passar ihop med de svenska styrdokumenten.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectArabiska språk, kultur och identitet, Modersmålsundervisning, läromedel, läroböckeren_US
dc.titleLäromedel i arabiska som modersmål - En studie av två skolböcker i ämnet i årskurs 4-6 ur lärarperspektiven_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post