Läromedel i arabiska som modersmål - En studie av två skolböcker i ämnet i årskurs 4-6 ur lärarperspektiv
Abstract
Syfte med detta arbete är att jämföra två läroböcker i arabiska för åk 4, en som är publicerad i
Jordanien “Lugatuna l-arabiytu” Vårt arabiska språk och en som är publicerad i Sverige
”Al-arabiya lugati“ mitt språk är arabiska. Arbetet avser att analysera och jämföra innehållet
mellan några texter i dessa läroböcker med avseende på hur väl de följer de svenska
styrdokumenten i åk 4-6. Jag vill svara på detta dels genom läroboksanalys och dels genom
intervjuer med lärarna.
Jag har valt att använda mig av kvalitativa intervjuer med sju modersmålslärare i arabiska.
Resultatet visade att de båda läroböckerna som jag frågade om, den ena producerad i
Jordanien och den andra i Sverige innehåller reflektioner kring kultur, identitet, språk och
tradition. Dock skiljer sig enligt lärarna den Jordanska boken mycket i jämförelse med den
Svenska beträffande värdegrund och texter. Den Jordanska boken har ideologiska aspekter,
religion, diskriminering av kön och politisk propaganda i sitt innehåll, vilket gör att den inte
passar ihop med de svenska styrdokumenten.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2022-03-22Author
Kalkali, Abbas
Keywords
Arabiska språk, kultur och identitet, Modersmålsundervisning, läromedel, läroböcker
Language
swe