Show simple item record

dc.contributor.authorLewold, Cecilia
dc.contributor.authorPettersson, Marika
dc.date.accessioned2022-03-23T14:08:48Z
dc.date.available2022-03-23T14:08:48Z
dc.date.issued2022-03-23
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71101
dc.descriptionBackground: Good communication is person-centered and encourages patients to participate in their own care and treatment. Studies have shown that discharge conversations are not prioritized due to stress and poor work situations. A combination of verbal and written information during the discharge, and an opportunity for relatives to participate, promotes patients understanding and feeling of safety. Patients express a need for information about what can facilitate recovery and are surprised by the lack of information during the discharge. Aim: The aim of the study was to describe how patients who have undergone a planned bowel resection experience the information provided by doctors and nurses prior to discharge. Method: The study has a qualitative approach with semi-structured questions. Six participants were interviewed four to ten days after discharge. The data analysis was done with qualitative content analysis. Results: The analysis revealed five subcategories which were then divided into two categories: Information given before returning home and Use of the information after returning home. The participants described how they received both written and verbal information prior to discharge. All patients received written discharge information from the doctor, while information from the nurse took place more continuosly during the care period and not during a discharge conversation. Several participants lacked information about wound care and it was unclear whether the patients had received verbal information from a nurse before returning home. Conclusion: The study has shown that patients are generally satisfied with the discharge information they receive, but there are areas that can be improved. Patients would likely benefit from clear guidelines on what verbal and written information should be given by the nurse before the patients return home. A specialist nurse should assist the responsible nurse during discharge conversations.en_US
dc.description.abstractBakgrund: Bra kommunikation är personcentrerad och uppmuntrar patienten till att delta i sin egen vård och behandling. Studier visar att utskrivningssamtalet inte prioriteras på grund av stress och dålig arbetssituation. En kombination av muntlig och skriftlig information i samband med utskrivningen, och att anhöriga ges möjlighet att vara med, främjar patientens förståelse och skapar trygghet. Patienter uttrycker ett behov av information om vad som kan underlätta återhämtningen och är förvånade över bristen på information i samband med utskrivningen. Syfte: Syftet med studien var att beskriva hur patienter som genomgått en planerad tarmresektion upplever informationen som ges av läkare och sjuksköterskor inför utskrivningen. Metod: Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerade frågor. Sex deltagare intervjuades fyra till tio dagar efter utskrivning. Dataanalysen utfördes med kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Vid analysen framkom fem subkategorier som sedan placerades under två kategorier: Information som ges inför hemgång och Användning av informationen efter hemkomst. Deltagarna beskrev att de erhöll både skriftlig och muntlig information inför utskrivningen. Samtliga fick skriftlig utskrivningsinformation från läkaren medan informationen från sjuksköterskan skedde mer kontinuerligt under vårdtiden och inte vid ett utskrivningssamtal. Flera deltagare saknade information om sårvård och det var oklart om patienterna hade fått muntlig information från en sjuksköterska inför hemgång. Slutsats: Studien har visat att patienterna i det stora hela är nöjda med den utskrivningsinformation de får, men att det finns områden som kan förbättras. Patienterna skulle troligen gynnas av att tydliga riktlinjer togs fram kring vilken muntlig och skriftlig information som ska ges av sjuksköterska inför hemgången samt att ansvarig sjuksköterska hade en specialistsjuksköterska att samarbeta med gällande dessa samtal.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectOmvårdnad, kirurgi, patient, utskrivningssamtal, information, personcentrerad kommunikationen_US
dc.titlePatienters upplevelser av utskrivningsinformationen efter planerad tarmoperationen_US
dc.title.alternativePatients experiences of discharge information after planned bowel surgeryen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record