• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“If you come in with a kind of relaxed, happy, positive attitude I feel like it reflects on the kids.” - En kvalitativ intervjustudie om idrottslärares resonemang kring deltagande och motivation

Abstract
Denna studie undersöker idrottslärares resonemang kring skapandet och upprätthållandet av deltagande och motivation. Syftet med studien är att nå en förståelse för vad idrottsläraren anser och upplever som viktigt i sin yrkesroll för att eleven ska fortsätta intressera sig för ämnet idrott och hälsa. Datainsamlingen utgår från kvalitativa intervjuer med sex idrottslärare med lång erfarenhet av ämnet idrott och hälsa. Lärarna arbetar på två olika högstadieskolor i Göteborgsregionen och undervisar i ämnet på och använder då både engelska och svenska språket. Lärarna har även internationell erfarenhet inom undervisning i ämnet. Intervjumaterialet har transkriberats och färgkodats för att förtydliga mönster i empirin. Resultatet i studien visar att lärarnas ledarroller är avgörande för elevernas deltagande och motivation inom idrott. För att främja intresset hos högstadieelever bör läraren fokusera på skapandet av inre motivation, vilket enligt Self-Determination Theory förklaras vara avgörande för ett långsiktigt deltagande och engagemang. Vidare visar resultatet att elever som känner glädje i valet av aktivitet är mer aktiva och har lust att fortsatt aktivera sig. Faktorn delaktighet visar sig även påverka elevers tendens att aktivera sig på fritiden tillsammans med vänner. Slutligen tydliggör även resultatet att lärarens val att lyssna på och uppmärksamma högstadieeleven ökar chansen för att denne känner sig motiverad till att delta i undervisningen.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/71240
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
View/Open
Bladh Anders.pdf (266.2Kb)
Date
2022-04-07
Author
Bladh, Anders
Keywords
Inre motivation, delaktighet, idrott och hälsa, autonomiskt ledarskap
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV