“If you come in with a kind of relaxed, happy, positive attitude I feel like it reflects on the kids.” - En kvalitativ intervjustudie om idrottslärares resonemang kring deltagande och motivation
Sammanfattning
Denna studie undersöker idrottslärares resonemang kring skapandet och upprätthållandet av
deltagande och motivation. Syftet med studien är att nå en förståelse för vad idrottsläraren
anser och upplever som viktigt i sin yrkesroll för att eleven ska fortsätta intressera sig för
ämnet idrott och hälsa. Datainsamlingen utgår från kvalitativa intervjuer med sex idrottslärare
med lång erfarenhet av ämnet idrott och hälsa. Lärarna arbetar på två olika högstadieskolor i
Göteborgsregionen och undervisar i ämnet på och använder då både engelska och svenska
språket. Lärarna har även internationell erfarenhet inom undervisning i ämnet.
Intervjumaterialet har transkriberats och färgkodats för att förtydliga mönster i empirin.
Resultatet i studien visar att lärarnas ledarroller är avgörande för elevernas deltagande och
motivation inom idrott. För att främja intresset hos högstadieelever bör läraren fokusera på
skapandet av inre motivation, vilket enligt Self-Determination Theory förklaras vara
avgörande för ett långsiktigt deltagande och engagemang. Vidare visar resultatet att elever
som känner glädje i valet av aktivitet är mer aktiva och har lust att fortsatt aktivera sig.
Faktorn delaktighet visar sig även påverka elevers tendens att aktivera sig på fritiden
tillsammans med vänner. Slutligen tydliggör även resultatet att lärarens val att lyssna på och
uppmärksamma högstadieeleven ökar chansen för att denne känner sig motiverad till att delta
i undervisningen.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2022-04-07Författare
Bladh, Anders
Nyckelord
Inre motivation, delaktighet, idrott och hälsa, autonomiskt ledarskap
Språk
swe