Musikaktiviteter i förskolan. Pedagogernas uppfattningar och förhållningssätt
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur verksamma förskolepedagoger förhåller sig till
ämnet musik och sång i sin undervisning. Detta innebär att undersöka såväl pedagogers val av
musikaktiviteter som deras resonemang kring, och förhållningssätt till, att använda sång och
musik i verksamheten. I läroplanen (Skolverket, 2018) framgår det tydligt att barnen ska ges
möjlighet att få kommunicera och erfara ny kunskap inom de estetiska uttrycksformerna,
musik och sång. Denna studie är gjord genom en kvalitativ observation och en kvalitativ
intervju som metod med utgångspunkt i den sociokulturella teorin. Vi har varit ute på två
olika förskolor där vi har observerat sex olika musikaktiviteter skapade utav sex olika
pedagoger som är verksamma inom förskolan. Dessa sex pedagoger har vi sedan fått intervjua
för att kunna få en tydligare bild utav observationstillfället. De medverkande pedagogernas
erfarenhet sträcker sig mellan 3–20 år inom yrket och innehar olika examina, såväl
förskollärarexamen, grundskollärarexamen som barnskötarexamen. Studiens centrala begrepp
tar avstamp i sociokulturell teori och avser att synliggöra och skapa förståelse för relationen
mellan musikaktiviteter och lärande. I studien synliggörs bland annat att pedagogerna har en
bristande tillit till sina egna musikaliska kompetenser och att detta resulterar i en bristfällig
didaktisk planering som inte stödjer barnens vidareutveckling. En viktig slutsats är därför att
det är rektorn som har det pedagogiska ansvaret för sina medarbetare och att denne med hjälp
av scaffolding både kan utmana och hjälpa pedagogerna att se musiken som ett redskap för
barnens lärande. När pedagoger får stöttning och ges möjlighet att bli mer bekväma i sin roll
under musikaktiviteterna kan barnen också ges möjlighet att appropriera ny kunskap på ett
både lustfyllt och lärorikt sätt.
Date
2020Author
Bergman, Frida
Dreifeldt, Madelene
Keywords
Pedagog
Respondent
Scaffolding
Musik
Sång
Musikundervisning
Samspel
Appropriering
Mediering
Language
swe