• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”ETT MODERNT SLAVERI” - En kritisk diskursanalys om foodora och den nyliberala diskursen

Abstract
Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan gigföretagen och de som arbetar för dom genom kritisk diskursanalys. Hur använder sig foodora av kommunikation offentligt och internt i relation till idéer om frihet och flexibilitet? På vilket sätt reproducerar buden foodoras diskurs och hur går de emot den? Hur påverkar diskursen kring foodora relationen mellan företag och arbetare? Metod och material: En kritisk diskursanalys med en grund i marxistisk teoribildning genomfördes genom att studera boken ”cykelbudet”, pressmeddelanden från foodora samt nyhetsartiklar som kan relateras till diskursen kring foodora. Totalt har 50 sidor material tagits med som underlag till analysen. Materialet valdes utefter dess bidrag till att skapa en bred bild av diskursen kring foodora samt representera de olika parterna. Huvudresultat: Diskursiva verktyg är en viktig del i att rättfärdiga den sortens arbete som utförs hos foodora samt för att bidra till reproduktionen av de arbetsförhållanden som råder på företaget. Resultatet visar på hur diskursen kring foodora formas efter den nyliberala diskursen i samhället. För att kunna bedriva fackligt arbete och en kamp för en förbättring av arbetarnas villkor inom gigekonomin är det viktigt att förstå de diskursiva verktyg som används av företagen och den nyliberala diskurs som foodoras kommunikation är en del av.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/71503
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
View/Open
Grönlund.pdf (310.4Kb)
Date
2022-05-03
Author
Grönlund, Joel
Keywords
Hegemoni. Social reproduktion. Diskurs. Nyliberalism
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV