Sekundära omsorgsrelationer i den pedagogiska praktiken. En empirisk studie.
Sammanfattning
Syftet med studien är att undersöka pedagogers förhållningssätt till barns anknytning vid
inskolning, samt vilka strategier pedagogerna beskriver att de använder för att skapa
förutsättningar till en trygg inskolning i förskolan. Genomgående i undersökningen har vi
utgått ifrån anknytningsteorin. Studien genomfördes med hjälp av en webbenkät som
besvarades av 38 pedagoger. I enkäten fanns både kvantitativa och kvalitativa frågor, vilket
gav respondenterna möjlighet att ge specifika samt öppna och reflekterande svar. Resultatet
har därefter analyserats utefter våra två frågeställningar. Vad är pedagogernas uppfattningar
vad gäller anknytning? och Vilka strategier använder pedagoger för att erbjuda barnen en
trygg bas utifrån omsorg, utveckling och lärande vid inskolning? Av resultatet framkom det
att anknytningen är en central del vid inskolningen för att barn ska känna sig trygga med de
pedagoger som finns i verksamheten. Ett dilemma som yttrade sig i resultat var bristen på
vidareutbildning och att respondenterna önskade att detta ska tas upp mer på universitet samt
som kompetensutveckling i verksamheterna och även i läroplanen för förskolan. Slutligen
visade det sig att 97 procent av pedagogerna var nöjda med sin inskolningsstrategi. Det visar
på att val av inskolningsstrategi, inskolningsperioden, pedagogers utbildningsnivå samt hur
många pedagoger som arbetar i verksamheten inte har någon större inverkan på anknytningen
till barn vid inskolning. Det hela handlar om den kvalitet som förskolan upprätthåller samt
pedagogernas förmåga till att reflektera över varje enskilt barn men också barngruppen som
helhet. Studien bidrar till diskussionen kring fortbildning och vikten av kompetensutveckling
som ska erbjudas till pedagoger för att de ska utvecklas i sin profession.
Datum
2020Författare
Hagberg, Cindy
Meyer, Emilie
Göbel, Linnea
Nyckelord
Anknytning
anknytningsteori
anknytningsstrategi
inskolning
trygghet
Språk
swe