En översiktsstudie över forskningsfältet flerspråkighet i förskolan. Pedagogers arbetssätt och utmaningar.
Abstract
Sverige är ett land där det talas många olika språk och där implementeringen av flerspråkig
undervisning visar sig vara en stor utmaning för pedagoger i förskolor. Pedagogernas roll är
enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018) att inkludera svenska språket, minoritetsspråk
och barnets förstaspråk i förskolans undervisning. Syftet i denna studie är att undersöka olika
arbetssätt som främjar barns alla språk. Därtill vilka utmaningar pedagoger står inför när det
gäller att inkludera flerspråkighet i undervisningen. Följande frågeställningar utgick vi från:
1. Hur arbetar förskollärarna med att inkludera barnens förstaspråk utöver majoritetsspråket i
förskolans undervisning?
2. Vilka utmaningar har förskollärarna när det gäller att inkludera flerspråkighet i förskolans
undervisning?
Vi planerade att göra en översiktsstudie på grund av de rådande omständigheterna med
Covid-19, därför valde vi metoden systematisk litteraturstudie. Denna metod innebär att vi
söker fram svenska som internationella artiklar, för att studera och undersöka artiklarna. Vi
studerar artiklarnas enighet och motsättningar, därefter avgränsar, analyserar och diskuterar vi
innehållet i materialet.
Det som vi upptäckte i artiklarnas resultat var att enspråkighetsnormen fortfarande är
dominerande i världen, även fast flera länder är flerspråkiga. Vi har uppmärksammat att
enspråkighets normen påverkar pedagogernas förhållningssätt gentemot flerspråkighet i
förskolans undervisning. Ytterligare har vi sett att vid ökad kunskap om flerspråkighet har
pedagogers synsätt ändrats från en negativ till en positiv syn, när det gäller vikten av att
inkludera flerspråkighet. I resultaten har vi stött på flera olika arbetssätt, immersion,
translanguaging, kodväxling, scaffolding och hur de olika arbetssätten har inverkat på
pedagogers arbete med flerspråkig undervisning.
Date
2020Author
Holm, Ulrika
Frid, Malin
Länström, Elisabeth
Keywords
Flerspråkighet
Translanguaging
Immersion
Kodväxling
Scaffoldning
Förskolan
Language
swe