Show simple item record

dc.contributor.authorLöfgren, Hanna
dc.contributor.authorLöfgren, Lisa
dc.date.accessioned2022-05-04T14:13:38Z
dc.date.available2022-05-04T14:13:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71540
dc.description.abstractSyftet är att undersöka hur förskollärare resonerar kring lekens betydelse för barns lärande och utveckling samt hur de möjliggör detta utifrån sitt förhållningssätt. I den barninitierade leken men även den vuxeninitierade leken kan det finnas faktorer som främjar men också hindrar barns möjligheter till lärande och utveckling. Det blir därför intressant att undersöka förskollärares resonemang kring hur leken kan användas till en möjlighet för barns lärande och utveckling i verksamheten. Frågeställningarna som ligger till grund för studien är följande: Hur resonerar förskollärare kring lekens betydelse för barnen i förskolan? Hur resonerar förskollärare kring hur de kan påverka barns lärande och utveckling i leken? Vilka möjligheter och hinder ser förskollärare till lärande i den barninitierade leken? Studien baseras på en kvalitativ ansats som metod där semistrukturerade intervjuer genomfördes med sju förskollärare. Som dokumentationsmetod användes både ljudinspelning och anteckningar som sedan transkriberades. Resultatet visar att förskollärare ser leken som betydelsefull för barnen. Förskollärare uttrycker hur barnen får erfarenheter av det sociala lärandet genom att interagera med varandra och där annat lärande inom kunskapsområdena “fås på köpet”. Resultatet visar att barnens intressen är viktiga för att kunna utmana dem till lärande, både i den barninitierade och vuxeninitierade leken. Den barninitierade leken ses innehålla många möjligheter för barnen samtidigt som den vuxeninitierade beskrivs mest utgå ifrån förskollärarens och verksamhetens syfte och mål. Resultatet visar även att det saknas en medvetenhet kring förskollärares egna förhållningssätt till att använda leken som ett verktyg till lärande.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectförskollärareen_US
dc.subjectleken_US
dc.subjectlärandeen_US
dc.subjectsociokulturellt perspektiven_US
dc.subjectbarnen_US
dc.subjectbarninitieraden_US
dc.subjectvuxeninitieraden_US
dc.titleFörskollärares resonemang kring lekens betydelse för barns lärande och utveckling. En kvalitativ intervjustudie.en_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record