Förskollärares resonemang kring lekens betydelse för barns lärande och utveckling. En kvalitativ intervjustudie.
Abstract
Syftet är att undersöka hur förskollärare resonerar kring lekens betydelse för barns lärande och
utveckling samt hur de möjliggör detta utifrån sitt förhållningssätt. I den barninitierade leken
men även den vuxeninitierade leken kan det finnas faktorer som främjar men också hindrar
barns möjligheter till lärande och utveckling. Det blir därför intressant att undersöka
förskollärares resonemang kring hur leken kan användas till en möjlighet för barns lärande och
utveckling i verksamheten. Frågeställningarna som ligger till grund för studien är följande: Hur
resonerar förskollärare kring lekens betydelse för barnen i förskolan? Hur resonerar
förskollärare kring hur de kan påverka barns lärande och utveckling i leken? Vilka möjligheter
och hinder ser förskollärare till lärande i den barninitierade leken? Studien baseras på en
kvalitativ ansats som metod där semistrukturerade intervjuer genomfördes med sju
förskollärare. Som dokumentationsmetod användes både ljudinspelning och anteckningar som
sedan transkriberades.
Resultatet visar att förskollärare ser leken som betydelsefull för barnen. Förskollärare uttrycker
hur barnen får erfarenheter av det sociala lärandet genom att interagera med varandra och där
annat lärande inom kunskapsområdena “fås på köpet”. Resultatet visar att barnens intressen är
viktiga för att kunna utmana dem till lärande, både i den barninitierade och vuxeninitierade
leken. Den barninitierade leken ses innehålla många möjligheter för barnen samtidigt som den
vuxeninitierade beskrivs mest utgå ifrån förskollärarens och verksamhetens syfte och mål.
Resultatet visar även att det saknas en medvetenhet kring förskollärares egna förhållningssätt
till att använda leken som ett verktyg till lärande.
View/ Open
Date
2020Author
Löfgren, Hanna
Löfgren, Lisa
Keywords
förskollärare
lek
lärande
sociokulturellt perspektiv
barn
barninitierad
vuxeninitierad
Language
swe