• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Ja, ja frågan är om man får det”. En studie om samverkan och vårdnadshavares möjlighet till delaktighet i förskolan.

Abstract
Samverkan lyfts ofta som central för att kunna bidra till att barn får en positiv och trygg förskolemiljö. Däremot finns det ingenstans beskrivet hur arbetet med samverkan skall utföras. I denna studie undersöks hur vårdnadshavare och förskollärare uppfattar delaktighet, samverkan och kommunikation under och efter inskolningen. Vår studie utgår ifrån fenomenografi som vetenskaplig teori då vårt fokus är vårdnadshavarnas och förskollärarnas uppfattningar kring samverkan. Vidare diskuterar vi den variation i uppfattningar som finns, samt om denna variation kan ha betydelse för samverkan mellan hemmet och förskolan. Detta gör vi för att stärka kunskapen kring inskolning och bidra med fler verktyg och förståelse i arbetet för en god samverkan. Vi har valt att göra en empirisk studie med kvalitativ ansats genom intervjuer. Vi stödjer oss även på tidigare forskning för att tydliggöra den variation av uppfattningar som finns kring samverkan. Resultatet i vår studie visar att vårdnadshavare och förskollärare har olika uppfattningar om vad delaktighet innebär, samt att en del av de tillfrågade också påvisade skilda uppfattningar kring vad som utmärks av en god samverkan och kommunikation. Vi finner även att det finns dolda maktstrukturer mellan förskollärare och vårdnadshavare. Detta var inget som de själva uttryckte, upplevde eller uppfattade som makt. De tillfrågade såg detta snarare som en naturlig hierarki, då både förskollärare och vårdnadshavare uttryckligen ansåg att det var förskolläraren som besatt den största kunskapen och erfarenheten. I slutet av rapporten diskuterar vi resultatet av studien i relation till våra frågeställningar utifrån vår valda teori, samt dess relevans för förskoleverksamheten och förskolläraryrket. Vidare lyfter vi intressanta frågeställningar för framtida forskning.
URI
https://hdl.handle.net/2077/71544
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Wallin Åberg Persson LÖXA2GH20.pdf (674.1Kb)
Date
2020
Author
Wallin, Anna
Åberg Strandberg, Caroline
Persson Dubos, Eva-Lena
Keywords
Delaktighet
samverkan
inskolning
makt
kommunikation
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV