Show simple item record

dc.contributor.authorWallin, Anna
dc.contributor.authorÅberg Strandberg, Caroline
dc.contributor.authorPersson Dubos, Eva-Lena
dc.date.accessioned2022-05-04T14:33:39Z
dc.date.available2022-05-04T14:33:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71544
dc.description.abstractSamverkan lyfts ofta som central för att kunna bidra till att barn får en positiv och trygg förskolemiljö. Däremot finns det ingenstans beskrivet hur arbetet med samverkan skall utföras. I denna studie undersöks hur vårdnadshavare och förskollärare uppfattar delaktighet, samverkan och kommunikation under och efter inskolningen. Vår studie utgår ifrån fenomenografi som vetenskaplig teori då vårt fokus är vårdnadshavarnas och förskollärarnas uppfattningar kring samverkan. Vidare diskuterar vi den variation i uppfattningar som finns, samt om denna variation kan ha betydelse för samverkan mellan hemmet och förskolan. Detta gör vi för att stärka kunskapen kring inskolning och bidra med fler verktyg och förståelse i arbetet för en god samverkan. Vi har valt att göra en empirisk studie med kvalitativ ansats genom intervjuer. Vi stödjer oss även på tidigare forskning för att tydliggöra den variation av uppfattningar som finns kring samverkan. Resultatet i vår studie visar att vårdnadshavare och förskollärare har olika uppfattningar om vad delaktighet innebär, samt att en del av de tillfrågade också påvisade skilda uppfattningar kring vad som utmärks av en god samverkan och kommunikation. Vi finner även att det finns dolda maktstrukturer mellan förskollärare och vårdnadshavare. Detta var inget som de själva uttryckte, upplevde eller uppfattade som makt. De tillfrågade såg detta snarare som en naturlig hierarki, då både förskollärare och vårdnadshavare uttryckligen ansåg att det var förskolläraren som besatt den största kunskapen och erfarenheten. I slutet av rapporten diskuterar vi resultatet av studien i relation till våra frågeställningar utifrån vår valda teori, samt dess relevans för förskoleverksamheten och förskolläraryrket. Vidare lyfter vi intressanta frågeställningar för framtida forskning.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectDelaktigheten_US
dc.subjectsamverkanen_US
dc.subjectinskolningen_US
dc.subjectmakten_US
dc.subjectkommunikationen_US
dc.title“Ja, ja frågan är om man får det”. En studie om samverkan och vårdnadshavares möjlighet till delaktighet i förskolan.en_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record